معاون فنی و اجرایی شرکت سرمایه گذاری شمالغرب توضیح داد:

بزرگترین پروژه نوسازی بافت فرسوده چگونه کلید خورد؟

معاون فنی و اجرایی شرکت سرمایه گذاری شمالغرب با تشریح جزئیات آغاز فرآیند انتخاب سایت اجرای یک پروژه دارای ارزش افزوده گفت: پروژه آیمان با توجه به مطالعات اقتصادی و نیاز منطقه مورد تایید قرار گرفت.
پایگاه خبری بانک مسکن

فرزاد شکری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، درباره فرآیند آغاز اجرای بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری کشور که در تبریز در دست ساخت است، اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال 96 سبد تولیدی شرکت سرمایه گذاری شمالغرب با کاهش مواجه شد، ما ناگزیر به افزایش تولید بودیم. ضمن اینکه افزایش تولید صرفا «تولید برای تولید» نیست، بلکه باید متناسب با تقاضای بازار و انطباق پروژه با سیاست های دولت، بانک مسکن و گروه سرمایه گذاری مسکن نسبت به اجرای پروژه اقدام می کردیم.

وی با بیان اینکه برای انتخاب سایت اجرای پروژه، تبریز به عنوان مقر اصلی استقرار دفتر مرکزی شرکت سرمایه گذاری شمالغرب در اولویت قرار داشت، گفت: علاوه بر این استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان هم در همان زمان مورد مطالعه قرار گرفتند که شاخص های بازار در هر موقعیت جغرافیایی متفاوت بود.

معاون فنی و اجرایی شرکت سرمایه گذاری شمالغرب ادامه داد: بازار مسکن در سال 96 با یک رکود مواجه بود و شاخص های بازار در کلانشهر تبریز نیز منحصر به فرد بود. علاوه بر این در آن مقطع 502 هزار خانوار در شهر تبریز سکونت داشتند و در مقابل 517 هزار واحد مسکونی وجود داشت.

شکری افزود: در عین حال، یکی از چالش هایی که شهر تبریز با آن مواجه است، بافت های حاشیه ای، فرسوده و محدوده های سکونت گاه های غیررسمی است که سبدی نزدیک به 125 هزار واحد مسکونی را شامل می شود و این موضوع به عنوان یک بحران در مدیریت شهری محسوب می شود. هر چند راهکارهایی در این خصوص مطرح شده اما هنوز این راهکارها منتج به نتیجه مطلوب نشده است.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می داد که حدود 40 تا 70 هزار واحد مسکونی در تبریز وجود داشت که در بخش توسعه یافته شهر قرار داشتند و تحت عنوان مسکن دوم یا کالاهای سرمایه ای برخی خانوارها از آنها یاد می شود. به همین منظور بر اساس مطالعات، برای افزایش سبد تولیدات، دو راهکار پیشروی شرکت بود، نخست تولید واحدهای لوکس و سرمایه ای بود تا بتوانیم دیدگاه سرمایه ای را به مسکن جذب کنیم. راهکار دیگر ورود به بخش های میان درآمدی و احیای بافت های میان درآمدی، بافت های حاشیه ای و بافت های فرسوده بود.

معاون فنی و اجرایی شرکت سرمایه گذاری شمالغرب تاکید کرد: طبیعتا ورود به ساخت واحدهای لوکس با سیاست های بانک مسکن و گروه سرمایه گذاری مسکن منافات دارد؛ بنابراین در بخش مسکن سرمایه ها در حوزه میان درآمدی هدایت شد. در حوزه مسکونی به ویژه واحدهای مسکونی ویژه اقشار میان درآمدی مطالعات با جدیت بیشتری صورت گرفت و همزمان مشخصات و موقعیت های جغرافیایی قابل اجرا برای پروژه در محدوده های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

شکری با بیان اینکه استراتژی شرکت این بود تا پروژه های غیرمتمرکز در مناطق توسعه یافته اجرا شود، افزود: بنابراین سیاست شرکت در جهت انبوه سازی متمرکز سوق داده شد. در نهایت بالغ بر 12 سایت بزرگ برای تعریف یک پروژه دارای ارزش افزوده به عنوان گزینه مطرح شد و در نهایت سایت پروژه آیمان مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

وی افزود: موقعیت مکانی، قدیمی بودن منطقه و نیاز به بازآفرینی محدوده، محدودیت سرمایه شرکت، ارزش افزوده بالاتر به نسبت سرمایه، تامین زمین با قیمت کمتر و مطالعات اقتصادی صورت گرفته از جمله پارامترهای موثر در خرید زمین پروژه آیمان و آغاز ساخت بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری در کشور بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000