رییس کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد

جزییات تسهیلات ساخت یک میلیون مسکن در سال

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۷/۲۰
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی جزییات مربوط به تسهیلات بانکی در برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: برنامه های مربوط به پرداخت تسهیلات برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی به گونه ای طراحی شده است که متقاضیان این واحدها به راحتی بتوانند اقساط ماهانه تسهیلات خود را پرداخت کنند.

رضایی با بیان اینکه مطابق با برنامه ریزی ها رقم قسط ماهانه تسهیلات بانکی در طرح ساخت یک میلیون واحد مسکونی دست کم در سال های اول و به دلیل اجرای روش بازپرداخت پلکانی کمتر از قسط ماهانه طرح اقدام ملی است، گفت: برنامه ریزی شده است تا در سال های اول، این رقم حول و حوش ماهانه دو میلیون تومان باشد و با توجه به سطح درآمدی افراد، حول و حوش یک سوم درآمد ماهانه خانوارهای معمولی و متوسط را شامل شود.

وی در استطاعت بودن تسهیلات در برنامه های تامین مسکن را یکی از شروط اصلی موفقیت آمیز بودن این طرح ها برشمرد و خاطرنشان کرد: به طور قطع اگر نتوانیم تسهیلات در استطاعت و با امکان بازپرداخت آسان برای متقاضیان و گروه های فاقد مسکن فراهم کنیم این طرح ها و برنامه ها محکوم به شکست خواهند بود.

رضایی کوچی همچنین با اشاره به تجارب طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن گفت: در برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال که قرار است به مدت چهار سال پیاپی اجرایی شده و در نهایت 4 میلیون واحد مسکونی در قالب قانون جهش تولید مسکن به بازار مسکن کشور عرضه شود، سعی شده است تمام نواقص و کاستی های دو طرح قبلی کارشناسی شده و برطرف شود.

وی با بیان اینکه در این طرح تمام اجزای ساخت و ساز در نظر گرفته شده و برای آن ها برنامه ریزی شده است گفت: این ساخت وسازها با توجه به تمهیدات انجام شده بسیار ارزان تر از ساخت وسازهای معمولی تمام خواهد شد و از این طریق امکان دسترسی گروه های زیادی از فاقدان مسکن به واحد مسکونی ملکی فراهم می شود. به این معنا که از این مسیر تعداد زیادی از خانوارهایی که در بازار قادر به خرید مسکن وتامین نیاز خود در این زمینه نبوده اند می توانند خانه دار شوند وبا پرداخت اقساط ماهانه حداقلی، تسهیلات در استطاعت دریافت کنند.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در طرح جهش تولید مسکن به مسائل مهم ساخت وساز اعم از تامین مالی، تامین زمین و تامین مصالح توجه ویژه شده است گفت: از طریق راه اندازی صندوق توسعه مسکن منابع مورد نیاز برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از محل بودجه های دولتی، بازگشت خط اعتباری مسکن مهر و ... تامین می شود. از سوی دیگر بانک ها در این قانون مکلف به اختصاص 20 درصد از تسهیلات پرداختی به بخش مسکن شده اند و در نتیجه تسهیلات بانکی را در این زمینه هدایت کرده و هدفمند کرده ایم. همچنین تمام دستگاه های دولتی را مکلف به واگذاری اراضی تحت مالکیت خود برای ساخت مسکن کرده ایم و این مجوز صادر شده است که در مکان هایی که در حریم شهرها امکان اضافه شدن اراضی مستعد برای ساخت وساز وجود دارد، این اراضی به نفع اجرای این طرح به محدوده شهر الحاق شود.

رضایی همچنین از رایزنی با وزارت صمت برای ایجاد امکان دسترسی انبوه سازان و سازنده های طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال به مصالح ساختمانی با نرخ های مناسب از طریق بورس کالا خبر داد.

وی همچنین تاکید کرد: علاوه بر اجرای این طرح، دولت همچنین متعهد به انجام تعهدات خود به مردم از بابت انجام و اتمام پروژه های اقدام ملی مسکن است و متقاضیانی که پیش از این در طرح اقدام ملی ثبت نام کرده اند از بابت سرنوشت این پروژه ها هیچ گونه نگرانی نخواهند داشت.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000