راهکار جهانی ساماندهی بازار اجاره

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۰۱
بررسی وضعیت بازار اجاره پایتخت طی روزهای اخیر نشان می دهد: سهم فایل های رهن کامل در برخی مناطق مصرفی افزایش پیدا کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، واسطه های ملکی عنوان می کنند: سه ماهه دوم سال به طور معمول، فصل نقل و انتقال در بازار اجاره محسوب می شود. از این رو در این فصل، تعداد فایل های ملکی در بازار افزایش پیدا می کند. در عین حال با تمام‌ شدن این فصل، وضعیت فایل های عرضه شده در بازار استیجار نیز تغییر می یابد. با اتمام ماه نخست از فصل پاییز، آنطور که واسطه های ملکی عنوان می کنند: یک تغییر جالب توجه در وضعیت فایل های عرضه شده در این بخش از بازار مسکن به چشم می خورد. به گفته آنها برخلاف فصل تابستان که تعداد زیادی از مالکان به دریافت مبلغ اجاره ماهانه نسبت به ودیعه علاقه نشان می دادند اکنون تعدادی از مالکان به عرضه واحد مسکونی خود در بازار اقدام کرده اند که تمایل به دریافت ودیعه یا همان رهن کامل دارند. بازار اجاره طی ماه های اخیر با نوسانات زیادی روبه رو بود به طوری که چندین ابزار مختلف همچون تعیین سقف مشخص برای افزایش اجاره بها، ارائه شد.

با این حال آنطور که فعالان و واسطه های ملکی عنوان می کنند این ابزارها چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. برخی کارشناسان پیشنهاد می کنند استفاده از تجربه دنیا در حوزه ساماندهی بازار اجاره می تواند برای کنترل نوسانات این بخش موثر واقع شود. به طور مثال بسیاری از کشورهای توسعه یافته از ظرفیت شهرداری ها برای مدیریت این بازار استفاده می کنند. از این رو فردین یزدانی مدیر بازنگری طرح جامع مسکن درباره چگونگی استفاده از ظرفیت این نهاد عمومی عنوان می کند: راه اندازی شرکت های اجاره داری حرفه ای و عرضه مسکن استیجاری از سوی دولت های محلی ها یا همان شهرداری ها در بسیاری از شهرهای دنیا نه تنها توانسته به عنوان یک سپر ضدتورمی در بازار اجاره مسکن عمل کند بلکه در نقش یک ابزار تامین کننده بخشی از نیاز آتی بازار اجاره عمل در یک دوره زمانی میان مدت بوده است. وی ادامه داد: با توجه به این تجربه و مطالعات انجام شده طی سال های گذشته اینطور به نظر می رسد که ورود شهرداری‌ها به حوزه اجاره‌داری حرفه‌ای در پایتخت و کلان‌شهر تهران امری قابل‌تحقق و شدنی است. ضمن آنکه جست و جو در مواد قانونی نیز نشان می دهد از این منظر نیز زمینه حضور شهرداری ها در حوزه عرضه مسکن استیجاری مهیا است. وی در عین حال تصریح کرد: در این میان توجه به چند نکته برای حضور شهرداری در این حوزه از بازار مسکن ضروری است. از آنجاکه شهرداری تهران مجری اصلی ضوابط ساخت وساز محسوب می شود در صورت ورود به حوزه عرضه مسکن استیجاری می تواند با تسهیل گری در حوزه سیاست گذاری اقدام کند. به گفته وی همچنین، یکی دیگر از نکات مثبتی که در حوزه اجرایی حضور شهرداری ها در بازار مسکن استیجاری می تواند به دنبال داشته باشد، اراضی متعلق به شهرداری ها از جمله شهرداری تهران است. از آنجا که در مناطق مختلف شهر تهران، شهرداری اراضی زیادی تحت مالکیت خود دارد می تواند با استفاده از این اراضی در حوزه مسکن استیجاری اقدام کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000