کاهش تب بازار مسکن با آغاز ثبت نام نهضت ملی مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۰۶
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ساخت سالانه یک میلیون مسکن و آغاز ثبت نام آن باعث خواهد شد تا تب بازار مسکن کاهش یابد گفت: قیمت مسکن تا پایان سال افزایش نخواهد یافت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آغاز ثبت نام نهضت ملی مسکن این روزها نشانه ها و پالس های مثبتی به بازار مسکن و در کل به بخش مسکن به خصوص بازار ساخت و ساز داده است.

آنطور که آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه ۲۸ مهرماه تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار متقاضی مسکن در سامانه saman.mrud.ir (سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن) ثبت‌نام کرده اند. متقاضیان مسکن از ۲۸ مهر به مدت یک ماه، می‌توانند به صورت شبانه روزی تقاضای خود را در این سامانه ثبت‌نام کنند.

*نهضت ملی مسکن تب بازار را کاهش می دهد

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت نام نهضت ملی مسکن تاثیری بر بازار مسکن و تقاضا در بازار ایجاد کرده است؟ گفت: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بدون شک تب بازار مسکن را کاهش خواهد داد. بنابراین این اقدام را باید به فال نیک گرفت و قطعا ثبت نام نهضت ملی مسکن می تواند به نفع تقاضا در بازار مسکن باشد.

*قیمت مسکن تا پایان سال بدون تغییر

وی در پاسخ به این پرسش که پیش بینی ها از بازار مسکن چگونه است؟ آیا قیمت ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟ گفت: آنطور که وضعیت کنونی بازار مسکن نشان می دهد قیمت مسکن تا پایان سال بدون تغییر خواهد ماند و جهشی نخواهد بود.

قلی خسروی ادامه داد: وضعیت نقل و انتقالات در بازار مسکن نشان می دهد که رکود تورمی حاکم است و دلیل آن هم این است که قیمت ها به قدری رشد کرده است که متقاضیان مسکن قدرت خرید را در این چند سال از دست داده اند و امیدوار هستیم که نهضت ملی مسکن بتواند تا حدودی این قدرت خرید را به متقاضیان مسکن باز گرداند.

رئیس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه محدودیت همواره ایجاد رانت می کند و مسوولان وزارت راه و شهرسازی باید به این موضوع دقت کنند گفت: وزارت راه و شهرسازی باید برای کاهش این رانت اعلام کند که هر متقاضی که ثبت نام کرد در این 4 سال به تعهدات عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه داشتن توانایی ساخت مسکن های صنعتی و اعلام آن از سوی وزارت دفاع برای ساخت واحدهای مسکونی 15 طبقه در کمترین زمان ممکن نشان می دهد که کشور در ساخت مسکن به دور از هر گونه تحریمی می تواند پاسخگوی متقاضیان باشد. پس بنابراین ساخت سالانه یک ملیون واحد مسکونی دور از دسترس نیست.

*آخرین وضعیت معاملات مسکن از ابتدای سال

قلی خسروی در خصوص آخرین آمار وضعیت معاملات مسکن در تهران و کشور گفت: کل قراردادهای منعقد شده در کشور از اول فروردین ماه تا 24 مهر ماه یک میلیون و 418 هزار و 879 عدد بوده است که 296 هزار و 425 فقره آن مبایعه نامه و 115 هزار و 213 فقره آن اجاره نامه بوده است. در شهر تهران نیز از اول فروردین ماه تا 24 مهر ماه کل قراردادهای منعقد شده 246 هزار و 741 فقره بود که 44 هزار و 154 فقره آن مبایعه نامه و 202 هزار و 16 فقره آن اجاره نامه بوده است.

به گفته وی، در بخش مبایعه نامه آمار حاکی از 46 درصد و در بخش اجاره نامه 60 درصد کاهش نشان می دهد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000