رییس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد

محل تامین مالی ساخت یک میلیون مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۰۸
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی محل تامین مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، اعلام کرد: برای پیشبرد بهتر این برنامه و به دلیل آنکه منابع مالی کافی به موقع و در زمان مناسب به پروژه‌ها به منظور ساخت و عرضه یک میلیون واحد مسکونی در سال اختصاص یابد ، تمهیدات مناسب و کاربردی به منظور اختصاص منابع مالی متنوع به این سیاست در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تمام ظرفیت‌های مناسب به منظور تامین منابع مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال در قانون جهش تولید و تامین مسکن در نظر گرفته شده است، افزود: تمام این منابع قابل وصول است و ضمانت‌های اجرایی مربوط به تامین آن‌ها نیز در نظر گرفته شده و تعیین شده است.

رضایی کوچی در نظر گرفتن نظام چند جانبه تامین مالی و تعریف منابع مالی متعدد برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را یکی از نقاط قوت این سیاست و قانون جهش تولید مسکن عنوان کرد و گفت: یکی از موارد تمایز این طرح با طرح های قبلی انبوه‌سازی دولتی نیز مربوط به همین موضوع است. علاوه بر آنکه در قانون جهش تولید مسکن بر مکانیابی درست و مناسب پروژه ها تاکید شده است و این موضوع یکی از نقاط قوت اجرای این برنامه است، در بحث تامین مالی نیز تعریف منابع متنوع از دیگر نقاط قوت و تمایز آن نسبت به طرح ها و سیاست های قبلی است.

وی ادامه داد: محل تامین منابع مالی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال شامل پکیجی کامل و متنوع است. از یک سو و به موجب قانون بانک‌ها مکلف شده اند دست کم ۲۰ درصد از کل تسهیلاتی را که به بخش‌های مختلف پرداخت می‌کنند به بخش مسکن اختصاص دهند. از این محل در سال جاری منبع مالی قابل توجهی معادل حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تامین می‌شود. از سوی دیگر منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر ، اقساط صندوق یکم، خط اعتباری مسکن مهر ، بودجه‌های سنواتی دولت در بخش مسکن و همچنین کمک‌های خیرین مسکن ساز به صندوق ملی مسکن واریز شده و در اختیار طرح‌های تامین مسکن قرار خواهد گرفت. ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال نیز از این طریق تامین مالی خواهد شد.

رضایی کوچی اعلام کرد: ضمانت‌های اجرایی لازم برای ایجاد انگیزه در بانک‌ها به منظور اختصاص ۲۰ درصد از منابع تسهیلاتی ان‌ها برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال در نظر گرفته شده است و موارد مربوط به آن در قانون جهش تولید مسکن آمده و به شبکه بانکی کشور نیز ابلاغ شده است.

وی پیشبرد این سیاست را فرا وزارتخانه‌ای و فرادستگاهی عنوان کرد و گفت: باید همه دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که به هر نحو در این طرح دخیل هستند، اقدام به ایفای نقش در این زمینه کرده و در پیشبرد این برنامه نهایت همکاری را داشته باشند. چرا که موفقیت در اجرای این طرح تنها به یک وزارتخانه بستگی ندارد وهمه دستگاه های مربوطه باید در این زمینه همکاری کنند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000