رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد

افزایش سهم تسهیلات مسکن در طرح جهش تولید

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۸/۰۸
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر متن قانون مبنی بر تخصیص ۲۰ درصد از منابع بانکی به بخش مسکن، یک بخش از قانون جهش تولید مسکن را اعطای تسهیلات بانکی عنوان کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، علی صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی در یک گفت و گو، بر ضرورت افزایش سهم مسکن از تسهیلات بانکی تاکید کرد. رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که در قانون آمده است ۲۰ درصد منابع سپرده‌های بانکی باید به بخش مسکن اختصاص یابد، تاکید کرد که این موضوع توسط بانک مرکزی کنترل و پیگیری می شود.

وی گفت: یک بخش قانون جهش تولید مسکن گرفتن تسهیلات از بانک هاست، اما ایجاد صندوق‌های املاک و مستغلات و تجمیع بازپرداخت‌های مسکن مهر برای قانون جهش تولید مسکن نیز از راهکار‌های دیگر است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: دولت، زمین و مجوز را در اختیار دارد و سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند با دریافت زمین و مجوز در بخش مسکن سرمایه گذاری کنند.

او درخصوص قانون جدید چک توضیح داد: قانون جدید چک، قانون خوبی است که باعث بازگشت اعتبار به چک‌ها شده است و با اجرای آن حجم چک‌های برگشتی کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه چک الکترونیکی، چک موردی و اعتبار چک از جمله مواردی است که هنوز عملیاتی نشده است، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان سال برخی از آن‌ها اجرایی شود، اما اجرای برخی از موارد مانند چک الکترونیک، زمان بر است.

صالح آبادی تاکید کرد: در بحث بانکداری دیجیتال در سیستم بانکی تلاش می‌کنیم دسترسی مردم به نظام بانکی تسهیل شود و بسته خدمات گوناگون بانکی در گوشی‌های تلفن همراه وجود داشته باشد، البته بخشی از این کار انجام شده است.

صالح آبادی گفت: اگر بر عملکرد‌ها نظارت عمومی داشته باشیم، بسیاری از مسائل حل می‌شود.

وی با بیان این که به سمت شفاف سازی حرکت می‌کنیم، افزود: نظارت‌های گذشته بانک مرکزی، نظارت‌های مبتنی بر ریسک نبوده است، زیرا اگر مؤسسه‌ای ریسک بالاتری دارد باید متناسب با آن، نظارت بر بانک یا مؤسسه تعریف شود؛ لذا یکی از محور‌های اصلاح نظام بانکی، اصلاح نگاه نظارتی بانک مرکزی به بانک‌ها و بازتعریف رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی است.

او در بخش دیگری از صحبت های خود، درخصوص شبکه بانکی گفت: اکنون از مهمترین دغدغه‌های ما برای مهار تورم، ناترازی منابع بانک‌ها و اضافه برداشت آن‌ها از بانک مرکزی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای از بین بردن ناترازی‌ها و اضافه برداشت ها برنامه ریزی کرده ایم که یکی از راهکار‌های آن فروش اموال مازاد بانک هاست.

صالح آبادی گفت: در حال حاضر بانک‌ها اموال خود را در سامانه مهتاب اعلام می‌کنند، اما در بانک مرکزی هم کارگروهی را تشکیل می‌دهیم که بر اساس آن بانک‌ها اموال مازاد خود را مشخص کنند و برنامه واگذاری این اموال را به بانک مرکزی ارائه دهند.

وی افزود: کمک به بانک‌ها برای کاهش معوقات، عمق بخشیدن به بازار بین بانکی و عملیات بازار باز، انضباط بانک ها، کنترل رشد ترازنامه بانک ها، اعتبارسنجی در سیستم بانکی و تبدیل حداقل سه درصد منابع سپرده‌ای بانک‌ها به اوراق برای مقابله با کمبود نقدینگی از سیاست‌های بانک مرکزی برای حل مسئله ناترازی منابع بانک هاست.

وی با بیان اینکه از بحث‌های جدی در مهار تورم، هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید و «حکمرانی ریال» است، افزود: ۷۰ درصد تسهیلات بانکی برای سرمایه در گردش و بخش عمده‌ای از این تسهیلات به بخش صنعت و معدن اختصاص می‌یابد.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان این که نظارت بر مصرف درست تسهیلات بانکی از راهکار‌های ما برای مهار تورم است، گفت: تأمین منابع مالی برای دولت و تخصیص بهینه منابع در اقتصاد، وظایف اصلی نظام مالیاتی است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000