رییس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

انقلاب ساخت و ساز با نهضت ملی مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۱۰
رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه نهضت ملی مسکن انقلابی در ساخت و ساز و بخش مسکن ایجاد خواهد کرد گفت: برای پیشرفت و سرعت به استارت نهضت ملی مسکن، دولت و مجلس هر دو هفته جلسات منظمی برگزار خواهند کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، نهضت ملی مسکن آرام آرام به روزهای آغازین خود نزدیک می شود. این برنامه عظیم و پر دردسر برای بخش مسکن می تواند راهی برای تعادل میان عرضه و تقاضا که سالهاست به هم خورده است باشد. بر اساس طرح جامع مسکن، کشور سالانه به یک میلیون واحد مسکونی برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا نیازمند است بنابراین طرح جهش تولید مسکن به خوبی بر این اساس پایه گذاری و در نهایت مقرر شد تا این برنامه با همکاری دولت و مجلس و همراهی وزراتخانه ها و بانک ها به مرحله استارت برسد. حال با گذشت چند ماه از قانونی شدن این برنامه، ثبت نام متقاضیان توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده و تاکنون ۶۳۲ هزار متقاضی نام نویسی کرده اند. فعالان بازار و انبوه سازان بر این باور هستند که نهضت ملی مسکن می تواند رونق خوبی به بخش مسکن بدهد و از سوی دیگر نمایندگان مجلس معتقد هستند که اگر همکاری خوبی بین مجلس و دولت شکل بگیرد و بانک ها در کنار بانک مسکن به عنوان تخصصی ترین بانک عامل بخش مسکن باشند بدون شک می توان به آینده این برنامه بزرگ ساخت مسکن امیدوار شد.

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا نهضت ملی مسکن بزودی استارت خواهد خورد یا خیر؟ گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده مقرر شده است که هر دو هفته یک بار به صورت رسمی و غیر رسمی جلساتی میان دولت و نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران مجلس و حتی در وزارتخانه های درگیر در این برنامه برگزار شود. وی با بیان اینکه نهضت ملی مسکن نشان می دهد که دولت و وزارت راه و شهرسازی اراده جدی در اجرای این برنامه عظیم در بخش مسکن را دارند گفت: تمام مولفه ها مثل تامین زمین، تسهیلات بانکی و مصالح ساختمانی در پروژه قانون جهش تولید و نهضت ملی مسکن دیده شده است و ورود وزارتخانه های مرتبط به آن نشان می دهد که این پروژه می تواند به کمک بخش مسکن بشتابد.

* نهضت ملی مسکن موجب انقلاب در ساخت و ساز و بخش مسکن خواهد شد

رضایی کوچی تاکید کرد: نهضت ملی مسکن موجب انقلاب در ساخت و ساز و بخش مسکن خواهد شد و مطمئن هستیم که هماهنگی کاملی که میان مجلس و دولت است و اگر ادامه یابد بدون شک می توانیم به روزهای خوب بخش مسکن امیدوار شد که عدم تعادل میان عرضه و تقاضا که سالهاست بازار مسکن دچار آن شده است برطرف شود. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اراده وزرای صنعت، امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی برای استارت نهضت ملی مسکن نشان می دهد که دولت با جدیت پیگیر موضوع بخش مسکن است بنابراین امیدوار هستیم همانطور که شرایط ثبت نام برای متقاضیان مسکن حتی برای افراد مجرد تسهیل شده است سایر اقدامات نیز برای برطرف شدن مشکلات انجام شود تا بتوانیم ساخت سالانه یک میلیون مسکن را اجرایی کنیم.

*بانک ها تا ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص خواهند داد؟

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه تاکید شده است بانک ها تا ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند آیا سایر بانک ها همانند بانک مسکن که سالهاست به تنهایی بار بخش مسکن را به دوش می کشد به این اقدام روی خواهند آورد؟ تصریح کرد: بانکها در قانون جهش تولید مسکن مکلف شدند ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در این طرح، تسهیلات پرداخت کنند بنابراین صندوق ویژه ای برای طرح ساخت مسکن در کشور تأسیس شد که بانکها منابع مالی جهت مسکن را از این طریق در نظر بگیرند و جهت پرداخت به مردم تعریف کنند. رضایی افزود: برای بانکهایی که در پرداخت تسهیلات تعلل کنند جرایمی در نظر گرفته خواهد شد که به مراتب تسهیلات بیشتری می باید پرداخت کنند به همین دلیل بانکها ترجیح می دهند منابعی که بانک مرکزی برای این طرح تامین کرده است را الزاما پرداخت کنند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000