نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

صنعتی سازی چاره کار کمبود مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۱۹
نایب رییس کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه کمبود مسکن و افزایش تورم دلیل رشد اجاره بها در مهر ماه است گفت: ساخت و ساز انبوه مسکن به روش سنتی بیش از یک و نیم سال به طول می انجامد لذا صنعتی سازی می تواند این زمان را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود از کاهش قیمت مسکن در تهران طی مهرماه ۱۴۰۰ خبر داده و نرخ اجاره‌بها را در پایتخت ۴۸.۴ درصد رشد یافته اعلام کرد. اگر چه این روزها معاملات مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یافته و بازار مسکن از وجود سرمایه گذاران خالی شده است اما به نظر می رسد کمبود مسکن و افزایش تقاضا در فصل پاییز از یک سو و رشد نرخ تورم از سوی دیگر موجب رشد ۴۸.۴ درصدی اجاره بها شده است.

البته باید کمبود تولید مسکن را که در سال های گذشته رخ داد را به این وضعیت اجاره بها اضافه کرد. کارشناسان بر این باور هستند که سنتی سازی باید جای خود را به روش های نوین ساخت و ساز بدهد تا زمان اتمام پروژه های ساختمانی تا حد ممکن کاهش یابد. اسماعیل حسین زهی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که دلیل رشد نرخ اجاره بها در فصل پاییز چیست؟ گفت: کمبود مسکن موضوعی نیست که همین الان رخ داده باشد بنابراین وقتی در سال های گذشته تولید مسکن به فراموشی سپرده می شود نتیجه آن رشد قیمت و اجاره بها می شود.

وی ادامه داد: رشد اجاره بهای مسکن دلایل مختلفی می تواند داشته باشد اما دلایل اصلی آن کمبود عرضه و افزایش تقاضا و در کنار آن ها رشد نرخ تورم است. قطعا با آغاز طرح نهضت ملی مسکن و ثبت نام آن باید شاهد روزهای آرام تر بازار مسکن باشیم. پس هر چه سریعتر باید عملیات اجرایی و احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی آغاز شود. وی با اشاره به اینکه ثبت نام بیش از ۸۰۰ هزار متقاضی در نهضت ملی مسکن می تواند تقاضا در بازار مسکن را کاهش دهد گفت: باید برای نهضت ملی مسکن زمان اتمام پروژه ها را کمتر و کمتر کنیم تا هر چه زورتر پروژه ها به متقاضیان تحویل داده شود.

حسین زهی در پاسخ به این پرسش که آیا حضور شرکت‌های چینی در "طرح نهضت ملی مسکن" می تواند مفید باشد؟ گفت: اینطور که مطرح شده است که شرکت‌های چینی در پروژه های طرح جهش تولید مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال حضور مستقیم خواهند داشت اینطور نیست چرا که ما مجلسی ها و حتی خود وزارت راه و شهرسازی با این روش مخالف هستند.ما معتقدیم در داخل نیروی های متخصص و شرکت‌های خصوصی داخلی توان کافی برای ساخت و ساز این میزان مسکن را دارند.

وی ادامه داد: برخی از کشورها مانند ترکیه و حتی کشور چین برای ساخت و ساز مسکن از تکنولوژی‌های نوین استفاده می‌کنند چرا که ساخت انبوه مسکن با روش‌های سنتی به بیش از یک سال و نیم زمان نیاز دارد، بنابراین در صورت نیاز در نهضت ملی مسکن می توان از تکنولوژی و فناوری‌های نوین صنعتی سازی مسکن استفاده کرد. چندی پیش رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه ورود چینی ها به ایران و ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن صحت دارد؟ گفته بود که قرار نیست که چینی ها در ایران مسکن احداث کنند بلکه ما داریم با برخی از کشورها برای ورود تکنولوژی ساخت مسکن و صنعتی سازی به ایران مذاکره می کنیم.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000