کاهش زمان و قیمت تمام شده دلالان را از بازار خارج می کند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۲۲
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اگر می خواهیم سرعت ساخت یک میلیون واحد مسکونی افزایش یابد باید در کنار صنعتی سازی از بازار سرمایه نیز کمک گرفت، گفت: سوق پیدا کردن سرمایه های خُرد به حوزه مسکن به نفع تمام بخش ها و اقتصاد کلان کشور است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آرام آرام به روزهای سرنوشت ساز آغاز نهضت ملی مسکن نزدیک می شویم و کارشناسان و خُبرگان مسکن بر این باور هستند که اگر می خواهیم این طرح با موفقیت و سرعت لازم به سرانجام برسد باید تمام بخش ها از وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی گرفته تا بخش خصوصی و سازندگان در کنار هم با نگاه ذینفعانه و ملی، بتوانند ساخت سالانه یک میلیون مسکن را به اتمام برسانند. اما برخی از فعالان بازار سرمایه نیز بر این باور هستند که با استفاده از سرمایه های خُرد و بازار سرمایه می توان روزهای خوبی برای حوزه مسکن و به خصوص نهضت ملی مسکن رقم زد.

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که برای سرعت دادن به پروژه نهضت ملی مسکن چه باید کرد؟ آیا فقط هماهنگی میان وزارتخانه ها کافیست؟ گفت: برای سرعت دادن به ساخت و ساز مسکن، نه فقط در طرح نهضت ملی مسکن بلکه در تمام بخش ها نیازمند استفاده از تکنولوژی روز دنیا و رفتن به سمت صنعتی سازی است. او با اشاره به اینکه در پروژه مسکن مهر برخی از واحدهای مسکونی با صنعتی سازی سرنوشتی در خور توجه داشته و سریعتر به اتمام رسیدند اظهار داشت: در زمان آغاز پروژه مسکن مهر برخی شرکتها و سازنده ها از صنعتی سازی نهایت بهره را بردند و نتیجه آنرا در پایان با هزینه تمام شده کمتر و اتمام هر چه سریعتر پروژه بردند.

آن روزها سهم صنعتی سازی تا حدودی بالا رفت اما در ادامه این سهم به شکل قابل توجهی کاهش یافت. حال یکی از راه های سرعت دادن به طرح نهضت ملی مسکن و طولانی نشدن آن استفاده از تکنولوژی های روز دنیا است. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: در صورتی که قیمت تمام شده مسکن مشخص نباشد، قیمت‌هایی که از سوی تولیدکنندگان و یا واسطه ها مطرح می‌شود بازار مسکن کشور را با چالش مواجه می‌کند.

بدری ادامه داد: اما یکی از روشهای دیگر می تواند استفاده از سرمایه های خُرد در بخش مسکن باشد. قطعا بازار سرمایه می تواند به این هدف ما را نزدیک تر کند. چرا که اگر ساز و کار مناسب و مطمئنی در بخش مسکن برای جذب سرمایه های مردم و تشکیل صندوق سرمایه گذاری طراحی و اعتماد مردم به بخش مسکن جلب شود می توان عملکرد بهتری را در بخش مسکن شاهد بود. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته و حتی این روزها که بازار مسکن در رکود به سر می برد، بازار مسکن یکی از بخش های جذاب برای سرمایه گذاری محسوب می شود بنابراین اگر دولت بتواند بستر سرمایه گذاری و بازار سرمایه را به گونه ای فراهم کند می توان به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی امید داشت و قطعا دور از دسترس نباشد.

بدری با تاکید بر اینکه جذب سرمایه های سرگردان می تواند به بخش مسکن و در نهایت به اقتصاد کلان کشور کمک کند اظهار داشت: بخش مسکن و بورس متاثر از شرایط اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی است و اگر در اقتصاد کلان کشور راهکارهای مناسب اندیشیده شود، کارها و فعالیت‌ها با مشکلات و چالش‌های کمتری مواجه خواهند شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000