با توجه به چشم انداز رشد اقتصادی ۸ درصد بررسی شد

نقش تامین مالی بخش مسکن در رشد اقتصادی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۸/۲۹
مسوولان سازمان برنامه و بودجه اعلام کردند که سال آینده رشد اقتصادی ۸ درصد هدف گذاری شده است، با توجه به این موضوع رشد بخش مسکن و نحوه حمایت از رشد این بخش اهمیت ویژه ای دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از مهمترین فاکتورهای توسعه کشورها، داشتن رشد اقتصادی بالا و بلندمدت است. به نحوی که رشد اقتصادی بالا تضمین می کند که درآمد سرانه افراد در یک کشور افزایش یابد و متناسب با آن رفاه مردم نیز رشد خواهد یافت. رشد اقتصادی هشت درصدی در کانون برنامه‌های دولت سیزدهم قرار گرفته است. مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در آخرین اظهار نظر خود در این زمینه در کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: بودجه سال ۱۴۰۱ بر دو محور رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری متمرکز خواهد بود.
رییس جمهوری نیز در جلسه هیات دولت تأکید کرد: رشد اقتصادی بدون حضور همه دستگاه‌ها و اعطای سهم به هر یک از آنها اتفاق نمی‌افتد، بر این اساس برای ایجاد رشد هشت درصدی همه دستگاه‌ها، استان‌ها و استانداران باید نقش جدی ایفا کنند.
روند مثبت رشد اقتصادی از سال گذشته آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است. رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹ به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) نسبت به سال قبل به ترتیب «با نفت» ۳.۶ درصد و «بدون نفت» ۲.۵ درصد بود. البته در فصل نخست سال ۱۳۹۹ رشد اقتصادی منفی ۲.۵ درصد بود که به‌تدریج تا ۷.۷ درصد در فصل چهارم رسید.آخرین گزارش بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که این رشد حدود هفت درصدی در سه ماهه نخست ۱۴۰۰ نیز تداوم داشته است. در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۶.۲ و ۴.۷ درصدی برخوردار است. همچنین، درصد رشد تولید ناخالص داخلی کشور با نفت و بدون نفت در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ به ترتیب برابر با ۵.۴ درصد و ۳.۴ درصد بود. این رشد در فصل نخست امسال به ترتیب به ۶.۲ درصد. ۴.۷ درصد رسیده است.

اما سوال مشخص این است که نقش بخش های پیشران اقتصادی در ایفای رشد اقتصادی بالا و 8 درصدی چیست؟ از نگاه کارشناسان اقتصادی، افزایش رشد اقتصادی در هر کشور، وابسته به بخش های مختلف اقتصادی است. از سوی دیگر، اقتصاددانان درخصوص رشد اقتصادی به واژه ای به نام رشد اقتصادی فراگیر اشاره می کنند. به این معنی که رشد اقتصادی ایجاد شده در بخش های فراگیر اقتصادی رخ دهد. به عنوان مثال، یکی از بخش ها که توسعه آن می تواند به شکل فراگیر رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد، بخش مسکن است. در حال حاضر چشم انداز این است که میزان تولید مسکن سالانه به رقم یک میلیون واحد در سال برسد. عملی شدن این موضوع می تواند اثر مثبتی در بخش رشد اقتصادی داشته باشد و رشد بخش مسکن و ساختمان نیز در سال جاری و سال های آینده مثبت ثبت شود. در این خصوص یکی از نکات کلیدی تامین مالی برای بهبود رشد بخش مسکن است. بانک مسکن در تلاش است که نقش ویژه ای در حمایت از رشد بخش مسکن و اقتصاد کشور داشته باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000