آیین نامه اجرایی دریافت مالیات از املاک لوکس ابلاغ شد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۲۹
آیین نامه اجرایی دریافت مالیات از املاک لوکس توسط دولت سیزدهم و مشخصا از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، موضوع دریافت مالیات از املاک لوکس در قالب قانون بودجه 1400 پیش بینی شده بود.

دریافت مالیات از این املاک، موضوع بند الحاقی 11 در تبصره 6 قانون بودجه سال جاری است که در آن نرخ مالیات به نسبت ارزش ملک مشخص شده است.

طبق مصوبه قانون گذار، املاک و باغ ویلایی در زمره املاک لوکس قرار می گیرند که ارزش روز آنها بیش از 10 میلیارد تومان باشد. بر این اساس میزان مالیات املاکی که ارزش آنها بین 10 تا 15 میلیون تومان است، یک در هزار، املاک با ارزش 15 تا 25 میلیارد تومان، نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان دو در هزار، املاک 25 تا 40 میلیارد تومان نسبت به مازاد 25 میلیارد تومان سه در هزار ارزش ملک، املاک 40 تا 60 میلیارد تومان نسبت به مازاد 40 میلیارد تومان چهار در هزار و املاک با ارزش روز بیش از 60 میلیارد تومان باید نسبت به مازاد این این رقم، 5 در هزار ارزش ملک خود را در سال تحت عنوان مالیات پرداخت کنند. املاک در حال ساخت و واحدهای مسکونی در سال تملک معاف از این مالیات هستند.

آیین نامه اجرایی دریافت مالیات از خانه های لوکس طبق قانون بودجه مصوب مجلس باید از ابتدای امسال اجرا می‌شد، سرانجام از سوی سیزدهم ابلاغ شد تا برای اجرا در دستور کار قرار گیرد.

به اعتقاد نمایندگان، مصوبه مجلس مبنی بر اخذ مالیات از املاک لوکس بسیار مثبت خواهد بود، زیرا نمایندگان مجلس با این مصوبه ویژه، یک پایه مالیاتی جدیدی را ایجاد کردند که می تواند در سال های آینده درآمدهای قابل قبولی را برای کشور ایجاد کند.

در شرایط کنونی اولویت اصلی کشور در حوزه مسکن، افزایش ساخت و ساز بوده که این امر نیازمند منابع اعتباری است، حال مجلس در تدوین طرح جهش تولید و تأمین مسکن، مقرر کرده که صندوق واحدی برای متمرکز کردن اعتبارات بخش مسکن تشکیل شود، یکی از منابع اعتباری این صندوق، مالیات های اخذ شده از خانه های خالی، خانه های لوکس و مالیات بر عایدی سرمایه مسکن خواهد بود.

برخی نمایندگان مجلس معتقدند، در شرایط کنونی بسیاری از مردم برای کوچک ترین کارهای خود مالیات پرداخت می کنند، اما در این میان خانه های لوکس مدام از پرداخت مالیات فرار می کنند.

در عین حال به اعتقاد نمایندگان مجلس، باید آمایش و بررسی درست و کارشناسی درباره اخذ مالیات از خانه های لوکس صورت گیرد چراکه آمایش دقیق می تواند مسیر درستی را برای اخذ مالیات از این مساکن در سال های آتی ایجاد کند، این مسئله در اغلب کشورهای دنیا اجرایی شده و امروز این کشورها توانسته اند به یک چارچوب و نظام دقیق در این حوزه برسند.

البته طبیعتا دریافت مالیات از املاک لوکس مانند هر پیشنهاد، طرح یا لوایح دیگر مخالفانی هم دارد اما در نهایت با رای اکثریت نمایندگان مجلس، بند الحاقی مربوط به دریافت مالیات از املاک لوکس در تبصره 6 قانون بودجه 1400 به تصویب رسید.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000