نویسنده طرح جامع مسکن تشریح کرد

ارزیابی برنامه‌ دولت برای اجاره‌داری حرفه‌ای

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۲۹
نویسنده طرح جامع مسکن بر ضرورت ورود دولت به حوزه اجاره‌داری حرفه‌ای و تولید واحدهای مسکونی استیجاری تاکید کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در حالی که دولت اعلام کرده بنا دارد بخشی از واحدهای مسکونی در قالب برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال را به بازار اجاره عرضه کند و بازار اجاره‌داری حرفه‌ای از این طریق در کشور راه‌اندازی شود، فردین یزدانی، نویسنده طرح جامع مسکن نیز اعلام کرد: لازم است دولت به طور قطع به این حوزه ورود کند و دست‌کم بخشی از این واحدها را به بازار استیجار با اجاره‌بهای حمایتی اختصاص دهد.

یزدانی با اشاره به اینکه در دولت‌های قبل بنا به برخی دلایل از ساخت وعرضه واحدهای مسکونی استیجاری در قالب‌های برنامه‌های تامین مسکن دولتی استقبال نشد، گفت: این در حالی است که یکی از مهمترین ضرورت‌ها در حوزه ساماندهی بازار مسکن پرداختن به موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای و ورود متولی مسکن به این حوزه است.

وی گفت: نگاهی به تجارب کشورهای موفق دنیا در حوزه تامین مسکن و ساماندهی بازار ملک نشان می‌دهد این کشورها ورود و حضوری موفقیت آمیز در بازار اجاره‌ داشته‌اند و بخش قابل توجه نیاز به مسکن در این کشورها از طریق بازار اجاره و مسکن‌های حمایتی و اجتماعی استیجاری تامین شده است. از این رو تصمیم دولت برای ورود به این حوزه تصمیم درستی است و باید این سیاست به طور قطع، دنبال شود.

یزدانی تاکید کرد: فراهم کردن اسباب تامین مسکن استیجاری برای گروه‌های کم‌درآمد در واقع استراتژی اصلی رفع نیاز مسکن در کشورهای موفق محسوب می‌شود. اما در ایران دیده می‌شود که به رغم تمام برنامه‌هایی که برای ساخت انبوه واحدهای مسکونی و همچنین واگذاری‌هایی که به صورت گسترده در بازار زمین از سال‌ها ودهه‌های قبل تاکنون انجام شده است هیچ تاکید و توجهی به حوزه تامین مسکن استیجاری برای گروه‌های کم‌درآمد نشده است.

وی با اشاره به اعلام دولت برای ورود به عرصه تولید مسکن استیجاری در قالب برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی، تصریح کرد: اگر تمام یا بخش عمده پکیج‌های حمایتی در عرصه تولید و عرضه مسکن معطوف به بازار اجاره شود، مشکل مسکن بسیاری از خانوارهای فاقد مسکن به دلیل عدم نیاز به پرداخت آورده اولیه قابل توجه برطرف خواهد شد. این اقدام هم عرضه به بازار اجاره را افزایش می‌دهد وهم در نتیجه این افزایش عرضه، منجر به تعدیل نرخ‌ها و اجاره‌بهای مسکن در کل بازار ملک می‌شود.

یزدانی عدم توجه به بازار اجاره در برنامه‌های انبوه‌سازی مسکن دولتی را منجر به شکست این سیاست‌ها دانست و گفت: در صورتی که این موضوع در طرح جدید دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی دنبال شود می‌توان امیدوار بود که بخشی از این خانوارها در سال‌های بعد برای ورود به بازار مسکن ملکی توانمند شوند و بتوانند در آینده صاحبخانه شوند.

این کارشناس و نویسنده طرح جامع مسکن گفت: بهترین توصیه کارشناسی به دولت و متولی مسکن برای اجرای طرح‌های تامین واحدهای مسکونی به نفع اقشار کم‌درآمد آن است که به جای آنکه زمین‌های دولتی را با ساخت مسکن ملکی به زمین‌های یکبار مصرف در حوزه تامین مسکن تبدیل کنند از این زمین‌ها برای ساخت واحدهای مسکونی اجاره‌ای و عرضه به بازار استیجار استفاده کنند و از این طریق به ازای هر واحدی که ساخته می‌شود در طول زمان چند خانوار فاقد مسکن اسکان یافته و مشکل مسکن آن‌ها برطرف می‌شود.

وی بر ضرورت اعمال حمایت برای ورود سرمایه‌گذاران و سازنده‌های بخش خصوصی برای ایجاد بازار اجاره‌داری حرفه‌ای در کشور تاکید کرد و گفت: با ورود دولت به حوزه اجاره‌داری حرفه‌ای امر سکونت به نحو بهتری در کشور ساماندهی خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000