تغییر وضعیت عرضه و تقاضا در بازار معاملات مسکن پایتخت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۸/۲۹
تازه ترین تحقیقات میدانی از وضعیت عرضه و تقاضا در بازار مسکن شهر تهران نشان از تعدیل قیمت های پیشنهادی از سوی عرضه کنندگان مسکن دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در حالی که آخرین گزارش رسمی از تحولات بازار مسکن از حال و هوای پاییزی معاملات ملک در اوایل سه ماهه سوم سال خبر می دهد؛ تحقیقات میدانی جدید مشخص می کند: گروهی از عرضه کنندگان و فروشندگان واحدهای مسکونی در برخی مناطق پایتخت اقدام به تعدیل قیمت های پیشنهادی کرده اند.
مطابق با آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی از وضعیت اخیر بازار مسکن در شهر تهران، میانگین هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران به ۳۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسیده که نسبت به پایان تابستان معادل ۰.۲ درصد کاهش را نشان می دهد. در عین حال وضعیت در خصوص حجم معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی ثبت شده در بنگاه های املاک پاییزی بوده است. به طوریکه طی یک ماه نخست فصل جاری، حجم معاملات ملک انجام شده در مناطق مختلف پایتخت معادل ۵ هزار و ۵۰۰ فقره که نسبت به ماه قبل از آن بیش از ۲۹ درصد کاهش داشته است.
طی روزهای اخیر نیز در حالی که دومین ماه فصل پاییز نیز در حال اتمام است، فعالان بازار مسکن همچنان از وضعیت رکودی معاملات خبر می دهند اما نکته مهم آنکه یک اتفاق جدید در این بازار در حال ‌وقوع است.
بررسی ها نشان از آن دارد که گروهی از فروشندگان املاک مسکونی اقدام به تعدیل قیمت های پیشنهادی کرده اند. این رویداد بیشتر در مناطق مصرفی و نیمه جنوبی شهر مشاهده شده است.
فعالان بازار مسکن عنوان می کنند مالکانی که از اواخر فصل گذشته اقدام به فایل کردن ملک خود در بازار معاملات مسکن کرده بودند و تا حدوی بر قیمت پیشنهادی اولیه خود اصرار داشتند، طی هفته های اخیر نسبت به تصمیم اولیه خود تجدید نظر کرده و تا حدودی قیمت پیشنهادی اولیه خود را تعدیل کرده اند.
گفته می شود این تعدیل قیمت پیشنهادی بیشتر از سوی فروشندگانی رخ داده که تصمیم دارند ملک خود را تبدیل به احسن کنند. به این معناکه این فروشندگان هم اکنون دارای یک واحد مسکونی هستند و تمایل دارند متراژ آپارتمان یا منطقه مسکونی خود را ارتقا دهند.
فعالان بازار مسکن عنوان می کنند به نظر می رسد: این گروه از فروشندگان مسکن و عرضه کنندگان واحدهای مسکونی فضای کنونی بازار معاملات مسکن پایتخت را برای انجام معامله مناسب دیده اند از همین رو تصمیم به تعدیل قیمت های پیشنهادی گرفته اند. به ویژه آنکه برای این گروه از فروشندگان مسکن که تصمیم به تبدیل به احسن ملک خود دارند سقف تسهیلات خرید مسکن نیز افزایش پیدا کرده است.
اواخر تابستان امسال ، سقف تسهیلات اوراق حق تقدم مسکن اعطایی از سوی بانک مسکن دو برابر شد. براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، مبلغ «وام ترکیبی» مسکن - مجموع تسهیلات خرید و جعاله- از محل اوراق در تهران، برای دریافت انفرادی به ۲۸۰میلیون و برای زوجین (۲فقره) به ۴۸۰میلیون تومان افزایش یافت.
به این ترتیب در حال حاضر زوجین می توانند برای خرید یک واحد مسکونی در شهر تهران تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000