هیبنا بررسی می کند

نقش بانک ها در نقشه رونق غیرتورمی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۹/۰۱
بررسی ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد که با تشریح یک نقشه، شرایط را برای مهار تورم و رشد اقتصادی فرآهم کند و در این مسیر یکی از بازیگران اصلی، بانک ها هستند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در هفته های اخیر مسوولان وزارت اقتصاد به تشریح ابعاد طرح رونق غیرتورمی پرداختند. به نظر می رسد که نوع فعالیت بانک ها هم در بحث رونق و هم در بحث مهار تورم اثرگذار خواهد بود. از یک سو، کارشناسان معتقدند که برای مهار تورم، نوع فعالیت ترازنامه بانک ها مورد بررسی و نظارت قرار می گیرد. در سال های گذشته، بانک هایی که شرایط نامناسب داشته و استقراض بی ملاحظه ای از بانک مرکزی داشتند، یکی از عوامل افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی بودند. این رشد نقدینگی در شرایط رکودی در نهایت به تورم تبدیل می شد. بنابراین تدابیر بودجه‌‌‌ای و به‌کارگیری ابزارهای پولی از جمله کنترل ترازنامه بانک‌ها به طور ماهانه، کنترل نرخ بازار بین بانکی و عملیات بازار باز از جمله این برنامه‌ها خواهد بود. وزیر اقتصاد ابزارهای کاهش ناترازی بودجه را شامل کاهش فرار مالیاتی، کنترل مخارج و هزینه‌های دولت، فروش اموال مازاد دستگاه‌های دولتی و مولدسازی دارایی‌‌‌ها در ماه‌های پایانی امسال و سال آینده عنوان کرد. خاندوزی همچنین از برنامه دولت برای کاهش ناترازی‌‌‌های ارزی کشور با هدف مدیریت نوسانات ارزی خبر داد.

در بحث رشد اقتصادی نیز یکی از مهمترین نقش ها بر عهده تامین مالی صحیح است. در این خصوص به گفته کارشناسان، سه راهکار دولت برای حمایت از صنایع پیشران به این ترتیب خواهد بود. اولا مشارکت شرکای خارجی با تکیه بر کشورهای دوست و همسایه، ثانیا از طریق انتشار سهام پروژه و صندوق پروژه‌‌‌هایی که در داخل کشور ایجاد خواهد شد و ثالثا از طریق هدایت اعتبار و استفاده از ظرفیت هلدینگ‌‌‌های زیرمجموعه بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و عمومی اقتصاد. احسان خاندوزی درباره جزئیات نشست ستاد اقتصادی دولت، گفت: ‌‌‌در جلسه ستاد اقتصادی دولت، کلیات نقشه راه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه رشد آفرینی و افزایش تولید از یک سو و همچنین مهار تورم از سوی دیگر مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

به گفته او، با توجه به اینکه دولت سیزدهم در یکی از پایین‌‌‌ترین درآمدهای سرانه مردم ایران بر سر کار آمد، بنا شد از طریق دو دسته اقدامات به افزایش تولید و سهولت محیط کسب‌‌‌وکار کمک شود. ابتدا کاهش اصطکاک‌‌‌های تولید و کسب‌وکار از طریق ثبت‌‌‌محور شدن حدود یک‌سوم فعالیت‌های کسب‌‌‌وکار، تامین مالی زنجیره‌‌‌ای برای کسب‌‌‌وکارها و افزایش مالیات بر سوداگری همزمان با کاهش نرخ مالیات بر تولید در دستور کار قرار گرفته است.

بانک مسکن در سال های اخیر نقش محوری را در حمایت از تولید و ساخت در بخش مسکن داشته است. در طرح نهضت ملی مسکن نیز این بانک در تلاش است که با تامین مالی بخش قابل توجهی از تولید بخش مسکن، نقش خود را در رونق اقتصادی ایفا کند. از سوی دیگر، بانک مسکن با رعایت اصول سلامت بانکی، به سیاستگذار برای مهار تورم نیز کمک کرده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000