بانک مرکزی در آخرین گزارش تحلیل اقتصاد کلان خبر داد

پوشش آماری بانک های ادغامی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۹/۱۰
بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که رشد نقدینگی در مهرماه سال جاری ۴۲.۸ درصد بوده و ۲.۷ واحد درصد از این رشد به دلیل پوشش آماری بانک های ادغام شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی توانسته است که با عملیات بازار باز، نرخ سود بازار را در کریدور هدف گذاری نگه دارد. روند کاهنده متوسط ارزش روزانه معاملات در بازار بین بانکی به همراه تشدید روند صعودی نرخ سود در این بازار طی مهرماه سال جاری حاکی از کاهش سطح ذخایر مازاد بانک ها در بازار بین بانکی است که این موضوع در افزایش سهم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایه پولی نیز قابل مشاهده است. شکاف میان جریان درآمدی و هزینه ه­ای دولت دلیل عمده نوسانات و ناترازی ذخایر بانکها در این ماه بوده است. در چنین شرایطی بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای خود در قالب عملیات بازار باز به دنبال هدایت نرخ سود بازار در دامنه هدف‌گذاری شده است.

روند افزایشی نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی در مهرماه 1400 نیز ادامه یافت؛ به نحوی که در این ماه نرخ بازده اسناد مذکور با سررسیدهای یک، دو و سه‌ساله، به‌ترتیب با 0.65، 1.01 و 1.39 واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ترتیب به 22.14، 23.22 و 23.86 درصد رسید. همچنین در این ماه، واگرایی نرخ‌های بازده تداوم یافته و بازده اسناد خزانه با سررسید بلندمدت‌تر‌از بازده سایر اسناد خزانه پیشی گرفته است.

همچنین به گزارش بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان مهرماه سال 1400 (معادل 42274.8 هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال 1399 معادل 21.6 درصد رشد یافته است. لازم به توضیح است که 2.3 واحد درصد از رشد نقدینگی در هفت ماهه منتهی به مهرماه 1400 مربوط به اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی­ها و بدهی­های بانک مهر اقتصاد به اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی ­ها و بدهی ­های بانک سپه (بواسطه ادغام بانک های متعلق به نیروهای مسلح در بانک سپه) بوده است که این امر صرفاً ناشی از افزایش پوشش آماری بوده و واجد آثار پولی و تورمی به لحاظ افزایش نقدینگی نمی‌باشد. بر همین اساس نرخ رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به مهرماه 1400 به 42.8 درصد رسید که 2.7 واحد درصد از آن مربوط به افزایش پوشش آماری (اضافه شدن اطلاعات خلاصه دفترکل دارایی­ها و بدهی­های بانک مهر اقتصاد به بانک سپه) بوده است. به عبارت دیگر در صورت عدم لحاظ پوشش آماری مذکور، رشد نقدینگی در پایان مهرماه 1400 نسبت به پایان سال 1399 معادل 19.3 درصد و در دوازده ماهه منتهی به مهرماه 1400 معادل 40.1 درصد بود. البته لازم به ذکر است، پس از تجمیع اطلاعات خلاصه دفتر کل بانک مهر اقتصاد با اطلاعات بانک سپه و تسری آن به سالهای قبل، ارقام مربوط به رشد نقدینگی تعدیل خواهد شد.

رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به مهرماه 1400 به 36.4 درصد رسید. لازم به ذکر است پایه پولی در پایان مهرماه 1400 نسبت به پایان سال 1399، رشدی معادل 15.5 درصد داشته که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در دوره مشابه سال قبل (10.1 درصد) به میزان 5.4 واحد درصد افزایش یافته است. در این مقطع، مطالبات بانک مرکزی از بانک ها و خالص دارایی­ های خارجی بانک مرکزی به ترتیب با سهمی معادل 8.5 و 6.6 واحد درصد بیشترین سهم را در رشد پایه پولی داشته­ اند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000