پروژه‌های نیمه تمام عمرانی بالاخره تعیین تکلیف شد

تکمیل پروژه‌های عمرانی سرعت می‌گیرد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۹/۱۶
سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های مربوطه مکلف شدند برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و پروژه های جدید از ظرفیت مشارکت عمومی-خصوصی استفاده کنند، موضوعی که فعالان اقتصادی مدت‌ها پیش به دنبال آن بودند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، پروژه‌های نیمه تمام یکی از موانع دولت‌های مختلف طی ادوار اخیر بوده است.

انباشت پروژه‌های عمرانی نیمه تمام، هزینه تمام شده این پروژه‌ها را هر ساله افزایش می‌دهد به این دلیل که علاوه بر افزایش هزینه‌های جاری، طول زمان اجرا نیز به این هزینه‌ها می‌افزاید.

هر چند برآوردهای زیادی از ارزش پروژه‌های نیمه تمام عمرانی می‌شود اما به اعتقاد محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس، در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که جمع اعتباراتی که سالانه برای این بخش در نظر گرفته می‌شود بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است.

در عین حال، به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران، این پروژه‌ها را تنها با منابع دولتی نمی‌توان به اتمام رساند.

به همین دلیل برخی فعالان اقتصادی معتقدند، دولت باید سهم بودجه عمرانی را در سایه بودجه اجرایی و عمومی قرار ندهد و از طرف دیگر سعی کند به‌ جای تعریف پروژه‌های جدید، پروژه‌های نیمه‌تمام قبلی را تکمیل و به بهره‌برداری برساند.

نکته ای که رییس جمهور نیز در سومین گفت و گوی تلویزیونی خود به آن تاکید و اعلام کرد، دولت در سفرهای استانی تمرکز خود را بر تکمیل پروژه‌های عمرانی نیمه تمام گذاشته و تا حد امکان از تعریف پروژه های جدید پرهیز می کند.

با این حال کارشناسان و فعالان این حوزه، «طرح مشارکت عمومی-خصوصی» را راهکار تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام عنوان می کنند، طرحی که از سالهای پیش در مجلس مطرح شد اما هیچگاه نهایی نشد.

سرانجام در نشست اخیر کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، طرح تامین مالی و جهش تولید مورد بررسی قرار گرفت و ماده ۳۵ این طرح نیز تصویب شد.

به موجب ماده ۳۵ طرح تامین مالی و جهش تولید، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه‌های مربوطه مکلف شدند برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و پروژه های جدید از ظرفیت مشارکت عمومی-خصوصی استفاده کنند.

براساس این ماده همچنین امکان ایجاد صندوق پروژه برای تامین مالی این پروژه‌ها در بازار سرمایه فراهم می‌شود.

بعد از گذشت حدود ۵ سال از طرح ایده مشارکت بخش خصوصی در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و تغییر دولت و حضور سید ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست قوه مجریه، بخش خصوصی امیدوار است این تغییر، زمینه تحول رویکرد نسبت به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را نیز مهیا کند.

به باور فعالان بخش خصوصی، در هر حال دولت‌ به دلیل نداشتن بودجه کافی برای تکمیل این پروژه‌ها راهی جز بهره‌گیری از توان بخش خصوصی ندارد و در نهایت باید این ظرفیت را به کار گیرد.

با نگاهی به آمار و اطلاعات موجود در ۲ ماه نخست سال جاری، بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شده است.

با این حال، امید می رود با تصویب این ماده و بکارگیری از طرفیت مشارکت عمومی - خصوصی، تکمیل بخشی از پروژه‌های نیمه تمام عمرانی در دولت سیزدهم سرعت بگیرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000