هیبنا بررسی می کند

تمهیدات بانک مرکزی در بازار ارز

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۹/۲۰
بررسی ها نشان می دهد که بانک مرکزی سعی دارد با بهره گیری از سیاست گذاری جدید در بازار ارز، شرایط را برای تعادل بخشی به عرضه و تقاضا در این بازار ساماندهی کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی در هفته های اخیر از چند سیاست جدید خود برای ساماندهی معاملات ارزی رونمایی کرد. از سوی دیگر، رییس کل بانک مرکزی نیز تاکید کرد که عرضه ارز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. هفته گذشته رییس کل بانک مرکزی پس از بازدید از صرافی‌های میدان فردوسی و تاکید او بر آمادگی بانک مرکزی برای رفع مشکلات احتمالی مرتبط با فروش ارز و تامین نیازهای ارزی مردم، در مکاتبه‌ای مراتب را به رییس شورای عالی کانون صرافان ایران اعلام کرد. علی صالح‌آبادی در این نامه مهم نوشت: برای پاسخ به نیاز واقعی متقاضیان ارز، خواهشمند است هر چه سریع‌تر با اخذ نظر شرکت‌های صرافی درباره مسایل و مشکلات احتمالی مرتبط با فرآیند فروش ارز در سرفصل‌های مصارف خدماتی اعلامی، مراتب به همراه نیازهای جدید ارزی به درخواست متقاضیان واقعی مورد تایید آن کانون برای این بانک ارسال شود تا موضوع بررسی و اقدام‌های مقتضی انجام شود.

به گزارش هیبنا، او پیش تر اعلام کرده بود که وضعیت بازار ارز از نگاه آمارها در شرایط خوبی به سرمی برد. به گفته او، علی صالح آبادی، از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع روبه بهبود خواهد رفت. رییس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۶ میلیارد دلار ارز عرضه شده است که برابر کل عرضه ارز در سال گذشته بود. او با بیان اینکه ما دو بازار مهم نیما و متشکل ارزی در حوزه ارز داریم، تاکید کرد که در سامانه نیما صادرکنندگان ارز خود را عرضه می‌کنند. رییس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال تا نیمه آذر برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در سامانه نیما ۲۲.۴ میلیارد دلار و عرضه ارز صادرکنندگان در سامانه نیما ۲۰ میلیارد دلار بوده و از ابتدای سال تاکنون در مجموع ۳۶ میلیارد دلار ارز برای کل کالاها بخشی در سامانه نیما و بخشی در شبکه بانکی تامین شده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

صالح آبادی تاکید کرد که سال گذشته کمتر از ۳۶ میلیارد دلار ارز عرضه شده در حالی که امسال در کمتر از ۹ ماه ۳۶ میلیارد دلار عرضه ارز بانکی، نیما و ارز اشخاص توسط بانک مرکزی انجام شد. رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور جزو برنامه‌های جدی بانک مرکزی است و اخیرا جلساتی با تشکل‌ها داشتیم تا بین آنها، اتحادیه‌ها و واردکنندگانی که نیاز به عرضه ارز دارند ارتباط برقرار کنیم و از این طریق بازگشت ارز حاصل از صادرات تسهیل شود. یکی از ضرورت‌هایی که به صورت جدی دنبال می‌کنیم تقویت عرضه ارز در بازار با مشوق‌هایی است که در نظر داریم. به گفته رییس کل بانک مرکزی، همچنین تقاضاهایی که ممکن است خارج از بازار نیما باشد را نیز تسهیل می‌کنیم تا از طریق سامانه نیما ارز خود را دریافت کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000