در لایحه بودجه ۱۴۰۱ عنوان شده است

آخرین مهلت برای مالکین تکمیل شده مسکن مهر

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۹/۲۲
بررسی ها نشان می دهد که بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، آخرین مهلت مالکان تکمیل شده مسکن مهر برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی پایان خرداد ما سال ۱۴۰۱ بوده و در صورت عدم مراجعه، نرخ سود تسهیلات به ۱۸ درصد افزایش می یابد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، روز گذشته لایحه بودجه سال 1401 از سوی رییس جمهوری تقدیم مجلس شد. در تبصره یازده این لایحه بودجه، به بخش مسکن و حمل و نقل پرداخته شده است. در بند الف این تبصره عنوان شده است: به دولت اجازه داده می شود برای عملیات آماده سازی، محوطه سازی، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر ، طرح های بازآفرینی و احیای بافت های فرسوده و تاریخی موجود در بافت فرسوده، مصلی تهران، طرح های مسکن و سایر موارد پیش بینی شده در قانون جهش تولید مسکن مصوب سال 1400 اقداماتی را به عمل آورد. در بخش 4 این بند اول عنوان شده است «مالکین واحدهای تکمیل شده مسکن مهر که دارای خدمات زیربنایی هستند موظفند تا پایان خردادماه سال 1401 برای تبدیل تسهیلات دریافتی از بانک مسکن به تسهیلات فروش اقساطی به بانک مسکن مراجعه کنند. بانک مسکن مجاز است در صورت عدم مراجعه مالکان فوق، نسبت به افزایش نرخ سود تسهیلات این واحدها از نرخ مصوب کنونی به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (18 درصد) اقدام کنند.»

این موضوع می تواند یک گام رو به جلو در خصوص تعیین تکلیف واحدهای تکمیل شده مسکن مهر باشد، زیرا برخی از این مالکان به منظور تبدیل تسهیلات مسکن مهر به فروش اقساطی به شعب بانک مسکن مراجعه نکردند و به همین دلیل این پرونده ها به نوعی در بانک رسوب شده است. تصمیم دولت در لایحه بودجه سال جاری چند مزیت مهم دارد. به مالکان هشدار می دهد که در صورت عدم تعیین تکلیف این پرونده های تسهیلاتی با افزایش نرخ سود مواجه خواهند شد و در این شرایط مالکان می توانند تصمیم گیری کنند که یا به بانک مراجعه کرده و از مزایای تسهیلات فروش اقساطی با نرخ سود پایین تر بهره مند شوند، یا این که بازپرداخت تسهیلات را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار یعنی 18 درصد اعمال کنند. نکته دیگر این که بانک مسکن نیز وضعیت خود را مواجه با این گروه از مالکان را مشخص می داند و در نتیجه با بازپرداخت تسهیلات این گروه، می تواند منابع را در جهت تجهیز و تکمیل دیگر واحدهای مسکونی به کار گیرد. در نتیجه این شرایط، می تواند محرکی برای تکمیل دیگر واحدهای مسکونی باشد.

نکته دیگر این که در بند دیگری از این تبصره میزان مالیات مسکن مهر نیز مشخص شده است. بر این اساس، مالیات مسکن مهر (شامل آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روستایی) در قراردادهای سه جانبه، تعاونی و خود مالک که توسط پیمانکاران پرداخت می‌شود، معادل سه میلیون ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می‌شود. در این زمینه، سازمان امور مالیاتی موظف به صدور مفاصا حساب مالیاتی پس از دریافت مالیات است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000