رییس اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد

تاثیر مثبت طرح نهضت ملی بر روی بازار مسکن/ کاهش قدرت خرید دلیل اصلی رکود/ قیمت مسکن تا پایان سال بدون تغییر

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۹/۲۸
رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه ثبت نام بالای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نشان می دهد که تقاضای خرید مسکن بالا است و باید به آن پاسخ داد گفت: تاثیر طرح نهضت ملی بر روی بازار مسکن مثبت خواهد بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طبق تازه‌ترین آمار ارایه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان بیش از دو میلیون و ۱۷۰ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده اند. ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد از ابلاغ قانون جهش تولید توسط رییس‌جمهور از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد.

این طرح به گفته برخی فعالان بازار و کارشناسان مسکن اگر به نتیجه خوبی منتج شود قطعا می تواند بر بازار مسکن و در نهایت بر تعادل بازار و قیمت ها تاثیر مثبت داشته باشد.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی به بیش از دو میلیون متقاضی رسیده است. آیا این میزان از ثبت نام را باید به فال نیک گرفت؟ گفت: طرح نهضت ملی مسکن قطعا با موفقیتی که خواهد داشت می تواند بر بازار مسکن تاثیر مثبت داشته باشد. اما آنچه که مشخص و مبرهن است این است که مشکلات مسکن را نمی توان با یک طرح و یک سال به طور کامل برطرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه دلیل اصلی مشکل مسکن را باید در کمبود عرضه و تولید جستجو کرد اظهار داشت: طرح نهضت ملی مسکن با ثبت نامهایی که صورت گرفته است کلید خورده و طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تاکنون بیش از ۲ میلیون و 170 هزار متقاضی در آن ثبت نام کرده اند که این میزان استقبال کار دولت را سخت تر کرده است.

خسروی ادامه داد: هر زمان که برای بخش مسکن و بازار مسکن برنامه ریزی و تسهیلاتی اختصاص می یابد در وهله نخست بر روی بازار و قیمت مسکن تاثیر گذار خواهد بود. اما همانطور که گفتم بخش مسکن سالهاست که دچار مشکل شده و نمی توان انتظار معجزه آن هم با یک طرح داشت. اما قطعا این طرح بر بازار مسکن نقش مثبتی ایفا خواهد کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت ها تا پایان سال تغییر قابل ملاحظه ای خواهد کرد؟ گفت: تا پایان امسال افزایش قیمت مسکن نداریم و همانطور که بارها اعلام کرده ام اگر اتفاق خاصی در چهار مولفه مهم مسکن که یکی از آنها انرژی و یکی دیگر از آنها دلار است اتفاق خاصی رخ ندهد قیمت ها ثابت باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: این روزها همچنان بالا بودن قیمت ها و کاهش قدرت خرید دلیل اصلی رکود در بازار خرید و فروش مسکن است.

نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس آن، احداث چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال در برنامه دولت قرار گرفته است. متقاضیان با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000