ساز‌وکارهای تشکیل صندوق مسکن محرومین در بودجه ۱۴۰۱

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۹/۳۰
سازوکارهای تشکیل صندوق مسکن محرومین در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، با توجه به تمرکز دولت سیزدهم بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت چهار میلیون واحد مسکونی، منابع مورد نیاز در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده است. یکی از سازوکارهای دولت برای تامین مالی طرح جهش تولید و تامین مسکن، «صندوق ملی مسکن» است که اعتبارات آن دیده است. بر این اساس، اعتبارات صندوق ملی مسکن تقویت و برنامه ریزی برای اجرایی شدن دو میلیون مسکن تا پایان سال آینده که ۳۰ درصد آن به پایان خواهد رسید، در نظر گرفته شده است. همچنین در قالب لایحه بودجه سال آینده، پنج هزار میلیارد تومان برای راه اندازی صندوق مسکن محرومین نیز اختصاص پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، از ظرفیت دارایی های غیر منقول وزارت راه و شهر سازی و منابع صندوق پیشرفت و عدالت برای تقویت منابع صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد. بر اساس گفته مسوولان دولتی، یکی از ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده، توزیع اعتبارات به صورت عادلانه در استان‌ها است. به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، کشور محدود به تهران و چند کلانشهر نبوده و باید تمامی استان‌ها در بودجه سال آتی مورد توجه قرار بگیرند.

نمایندگان مجلس معتقدند، علی رغم اعتباراتی که در تبصره ۱۴ و ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ برای محرومت زدایی و رفع مشکلات مردم در استان‌های محروم و کمتر توسعه یافته در نظر گرفته شده بود، آن طور که باید به این مناطق توجه نشده و اعتبارات تخصیص کافی نداشتند. با رویکرد نگاه عادلانه، بخش عمرانی بودجه در برخی از استان‌ها متمرکز شد.

در همین راستا یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرده، نکته مثبت بودجه ۱۴۰۱ تعیین سهم استان‌ها در توسعه حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات، عمرانی و ... است که می‌تواند عدالت را در توسعه استانی و کشور رقم بزند. در هر صورت جهت گیری های خوبی در لایحه بودجه سال آینده کل کشور انجام شده که باید دید در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد. سال گذشته با تلاش مجلس، کمیسیون تلفیق و کمیسیون عمران سهم اعتبارات عمرانی در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد که البته بخشی از آن هم تاکنون تخصیص پیدا نکرده است.

در همین راستا، برخی نمایندگان مجلس معتقدند بی تردید اگر اولویت دولت اتمام پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته باشد باید اعتبارات خوبی برای این حوزه در نظر بگیرد. به گفته برخی کارشناسان، عدم تکمیل پروژه های زیر ساختی در برخی از مناطق به بحران تبدیل شده است لذا دولت باید تکمیل پروژهای عمرانی نیمه تمام را در اولویت قرار داده و زمان بندی مشخصی جهت تکمیل و بهره برداری از آنها تعیین و اعلام کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000