بودجه عمرانی در یک نگاه/ استان‌های دارای بیشترین سرانه اعتبارات عمرانی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۱۰/۰۶
برآیند سرانه اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای نشان می دهد تمرکز دولت در سال آینده توسعه و آبادانی استان های کمتر برخوردار است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، نگاه عادلانه به همه استان‌ها در توزیع اعتبارات بخش عمرانی بودجه ۱۴۰۱ یکی از مطالبات نمایندگان مجلس است. دغدغه ای که در ادوار مختلف از سوی نمایندگان مجلس وجود دارد.

یکی از مهمترین مشکلات پیش روی دولت ها در ادوار مختلف، تعیین تکلیف پروژه های ناتمام عمرانی است که انباشت این پروژه ها و عدم تعیین تکلیف آنها، هزینه تمام شده این پروژه ها را نیز افزایش می دهد. بنابراین علاوه بر اینکه افزایش حجم پروژه های عمرانی بخشی از هزینه های دولت را در بر می گیرد، رسوب این پروژه ها نیز سالانه می تواند حجم زیادی از منابع را صرف کند.

به همین دلیل یکی از سیاست های دولت سیزدهم، تعیین تکلیف پروژه های عمرانی ناتمام جاری است. رئیس جهمور نیز بارها به این موضوع تاکید داشته که دولت جز در مواقع ضروری تلاش می کند پروژه جدیدی تعریف نکند و اولویت با تعیین تکلیف و اتمام پروژه های نیمه کاره عمرانی است.

هر چند آمار دقیقی در این حوزه وجود ندارد و از سوی نمایندگان مجلس و برخی کارشناسان اعداد و ارقام متفاوتی اعلام می شود اما در مجموع گفته می شود برای تکمیل پروژه های ناتمام عمرانی حدود 700 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این اعداد و ارقام اهمیت تکمیل این پروژه ها را نشان می دهد. ضمن اینکه دولت به دلیل کمبود منابع نمی تواند به تنهایی در این حوزه ورود کند بلکه در کنار بکارگیری از ظرفیت بودجه عمرانی، باید سازوکار ورود بخش خصوصی را فراهم کند.

اما تصویر کلی از بودجه عمرانی در سال آینده چیست؟ در بودجه سال آینده، 1372 هزار میلیارد تومان، معادل 91 درصد از بودجه عمومی، منابع و مصارف عمومی و معادل 133 هزار میلیارد تومان، معادل 9 درصد از بودجه عمومی، منابع و مصارف اختصاصی است که از 133 هزار میلیارد تومان منابع اختصاصی، قرار است حدود 86 درصد از آن صرف هزینه‌های اختصاصی جاری دستگاه‌های ایجادکننده درآمد شود و بقیه صرف بودجه عمرانی اختصاصی این دستگاه‌ها خواهد شد.

بر اساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، مجموع اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای یا همان اعتبارات عمرانی بالغ بر 70 هزار و 300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که رشد 65 درصدی نسبت به قانون بودجه سال جاری دارد.

در عین حال بررسی سهم اعتبارات عمرانی از کل منابع عمومی نیز نشان می دهد، بودجه عمرانی 5 درصد از منابع عمومی را به خود در سال آینده اختصاص می دهد در حالی که در سال 1400 این سهم 3 درصد بوده است.

سرانه اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استانی حدود 830 هزار تومان است که بیشترین سرانه اعتبارات عمرانی مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است. سرانه اعتبارات عمرانی این استان 2 میلیون و 556 هزار تومان پیش بینی شده. همچنین بعد این استان، بیشترین سرانه اعتبارات عمرانی به استان ایلام اختصاص دارد که این رقم 2 میلیون و 305 هزار تومان است. سومین استان دارای بیشترین سرانه اعتبارات عمرانی هم بوشهر است که این نرخ یک میلیون و 816 هزار تومان پیش بینی شده است.

در عین حال کمترین سرانه اعتبارات عمرانی مربوط به استان تهران با نرخ 138 هزار تومان است. این سرانه برای استان البرز حدود 325 هزار تومان و برای استان اصفهان نیز 379 هزار تومان در نظر گرفته شده است. برآیند سرانه اعتبارات بودجه ای در استان های مختلف نشان می دهد که تمرکز دولت در سال 1401 توسعه و آبادانی استان های کمتر برخوردار است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000