دبیر کانون سراسری انبوه سازان مطرح کرد

ظرفیت های بالایی در انتظار بخش مسکن است

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۱۰/۰۶
دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه توان تولید مصالح ساختمانی مورد نیاز و طراحی و ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طول دوره دولت سیزدهم در داخل کشور موجود و قابل دسترس است گفت: مسکن مهر تعداد زیادی از مردم را صاحب مسکن کرد پس طرح نهضت ملی نیز قطعا به این هدف منتج خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا؛ استارت طرح نهضت ملی مسکن به نظر می رسد بزودی زده شود و میزان ثبت نام متقاضیان این طرح نشان می دهد که دولت و بخش خصوصی و انبوه سازان باید از هم اکنون خود را برای یک ماموریت و یک چالش بزرگ آماده کنند.

کارشناسان و فعالان مسکن بر این باور هستند که همانطور که مسکن مهر (با وجود برخی ایرادات) توانست تعداد زیادی از مردم را صاحب مسکن کند طرح نهضت ملی مسکن نیز می تواند به این هدف برسد.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در پاسخ به این پرسش که آیا قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی مسکن می تواند همانند طرح مسکن مهر مردم را خانه دار کند؟ گفت: ابتدا باید اذعان کنم که قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی مسکن یک قانون مترقی است و ظرفیت بسیار خوبی برای حوزه مسکن ایجاد خواهد کرد.

*توان تولید مصالح ساختمانی مورد نیاز و طراحی و ساخت چهار میلیون مسکن قابل دسترس است

وی با بیان اینکه به جرات می‌توان گفت توان تولید مصالح ساختمانی مورد نیاز و طراحی و ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طول دوره دولت سیزدهم در داخل کشور موجود و قابل دسترس است ادامه داد: ساختار قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی مسکن به خوبی تکالیف دولت و بخش خصوصی را مشخص کرده تا دولت‌ها بتوانند در حوزه تولید مسکن برای دهک‌های مختلف برنامه‌ریزی کنند.

پورحاجت در پاسخ به این پرسش که نقش دولت در این طرح و قانون چه باید باشد؟ گفت: دولت در حوزه مسکن باید برنامه‌ریزی منسجمی برای قشرهای مختلف جامعه و دهک های پایین و متوسط جامعه داشته باشد که در این خصوص در نشست‌هایی که ماه گذشته با وزارت راه و شهرسازی و شخص رستم قاسمی داشتیم پیشنهادات خود را ارائه کردیم.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور اضافه کرد: بخش خصوصی نیز در حوزه مسکن می‌تواند در پروژه‌های خودمالکی، پروژه‌های اجاره به شرط تملیک و در پروژه‌هایی که به صورت پیمانی تعریف می‌شوند، حضور پررنگی داشته باشد. پس بنابراین همان برنامه‌ریزی‌های دولت که اعلام کردم برای اقشار مختلف می تواند با کمک بخش خصوصی به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: کشور در بخش تولید مصالح ساختمانی، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین ساخت و ساز، نیروی مهندسی توانمند و قابل در بخش مهندسی و طراحی و نیروهای ماهر و نیمه ماهر و تجهیزات لازم و کافی متکی به ظرفیت‌های داخلی مورد نیاز بخش تولید ساختمان در قالب صدها شرکت توانمند از بسیاری از کشورهای دیگر در حال توسعه سرآمد است و می تواند ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را به مرحله بهره برداری برساند.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال ابتدا باید زمین مورد نیاز آن‌ها تامین و سپس برای متقاضیان اجرای طرح فراخوان داده شود تا ظرفیت‌بندی شده وارد مرحله اجرا شد خاطر نشان کرد: بخشی از این موضوع باید در حوزه سیستم بانکی دنبال شود و ظرفیت‌های بانکی را نیز در نظر گرفت و خوشبختانه تا اینجای کار وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که در حوزه تملک زمین و فراخوان مجریان، اقدامات در حال انجام است و در حوزه بانکی مقرر شده است که بانک مسکن در این زمینه فعال شود، اما در مقام اجرا، هنوز به مرحله اجرایی برای بخش خصوصی نرسیده است.

وی در پایان گفت: باید پذیرفت که مسکن مهر با تمام فراز و فرودها موفق شد تعداد زیادی از مردم را صاحب مسکن کند. بخشی از مسکن مهر به صورت پیمان و بخشی از آن نیز به صورت خودمالکی اجرا شد بنابراین طرح نهضت ملی مسکن نیز قطعا به این هدف می تواند دست یابد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000