حسین زهی:

ساخت سالانه یک میلیون مسکن ثبات و تعادل را به بازار باز‌می‌گرداند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۱۰/۱۳
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کاهش تولید سالانه مسکن نگران کننده است، گفت: ساخت سالانه یک‌ میلیون مسکن و ثبات اقتصادی می‌تواند به ثبات قیمت مسکن منجر شود و تعادل را به بازار بازگرداند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، قیمت مسکن این روزها به یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلات خانواده‌‌ها تبدیل شده است که شاخص طول دوره انتظار برای خانه‌دار شدن را از ۱۵ سال به ۳۱ سال و حالا به ۶۶ سال افزایش داده است.

طبق گزارشات مرکز ملی آمار در سال‌های اخیر سهم هزینه مسکن از کل هزینه‌های خانوار رو به افزایش بوده است، به گونه‌ای که در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سهم مسکن از هزینه خانوار ۴۴ درصد اعلام شده، در سال ۱۳۹۷به ۴۶.۸ درصد رسیده و در سال ۱۳۹۸ برابر با ۴۹.۹ درصد بوده است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و تحلیل داده‌های بدست آمده از سامانه‌های ملکی تخمین زده می‌شود که این عدد در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز افزایش چشم‌گیری داشته به گونه‌ای که در حال حاضر احتمالا بین ۵۵ تا ۶۰ درصد از هزینه خانوار خرج هزینه مسکن می‌شود.

کاهش تولید سالانه مسکن همواره از سوی کارشناسان مسکن به چالش اساسی بخش مسکن تبدیل شده است. لذا طبق طرح جامع مسکن عدم تأمین نیاز سالانه حدود یک‌میلیون واحد مسکونی طی سال‌های ۹۶ تاکنون به بزرگترین دلیل افزایش قیمت مسکن و به هم خوردن تعادل بازار مسکن تبدیل شده است. ساخت سالانه یک میلیون مسکن منجر به ثبات قیمت‌ها می‌شود.

در این خصوص اسماعیل حسین زهی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آغاز ساخت یک میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن می تواند کمبود تولید و عرضه در بازار مسکن را جبران کند؟ گفت: کاهش تولید سالیانه مسکن از متوسط ٧٧٠ هزار واحد در سال ٩٢ به متوسط سالیانه حدود ۴٠٠ هزار واحد نگران کننده و جای بسی تامل است و ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن و ثبات اقتصادی می‌تواند به ثبات قیمت مسکن منجر شود و تعادل را به بازار مسکن بازگرداند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش پوشش‌دهی تسهیلات بانکی از هزینه مسکن، افزایش سهم مسکن از سبد هزینه خانوار از ۲۸ درصد به ۳٧ درصد و افزایش قیمت مواد مصرفی در این حوزه همگی دست به دست هم داده تا گره خرید مسکن از گذشته کور تر شود ادامه داد: افزایش قیمت مسکن در چند سال گذشته باعث شد تا مجلس یازدهم از ابتدا تلاش کند تا ثباتی در بازار مسکن ایجاد شود که در همین زمینه طرح جهش تولید مسکن ارائه و تبدیل به قانون شد.

حسین زهی ادامه داد: کاهش ساخت و ساز مسکن در چند سال گذشته باعث شد تا قیمت مسکن به صورت افسار گسیخته افزایش پیدا کند و نه تنها خرید خانه بلکه اجاره مسکن برای جوانان به رویا تبدیل شود؛ بنابراین شروع به کار و نهایی شدن طرح نهضت ملی مسکن و ساخت سالانه یک میلیون مسکن می تواند به ثبات قیمت‌ها و تعادل بازار کمک ویژه‌ای کند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس برای کاهش قیمت لوازم مورد نیاز تولید مسکن نیز برنامه‌ای در دست دارد؟ گفت: تولید سیمان و فولاد در کشور دو برابر نیاز داخلی است؛ بنابراین از آنجا که طبق قانون جهش تولید مسکن ابتدا کارخانه‌ها باید نیاز داخلی را تامین و سپس اقدام به صادرات کنند می‌توان گفت که بابت تامین مصالح ساختمانی برای طرح نهضت ملی مسکن نیز مشکلی ایجاد نخواهد شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000