نشریه اکونومیست، چشم انداز اقتصاد ایران را بررسی کرد؛

بهبود رشد اقتصادی و کاهش تورم در سال ۲۰۲۲

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۱۰/۱۲
نشریه معتبر اکونومیست پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی که از امروز آغاز شده به رقم ۸.۸ درصد خواهد رسید، همچنین رقم تورم به سطح ۲۳.۵ درصد کاهش می‌یابد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با پایان یافتن سال میلادی 2021 برخی از نشریه‌های معتبر بین‌المللی، به بررسی روند رشد اقتصادی و نرخ تورم در کشورها و جهان پرداختند. در بین نشریه‌های اقتصادی، نشریه اکونومیست از جایگاه بالایی نزد کارشناسان و مخاطبان اقتصادی برخوردار است، گزارشی در این راستا ارائه کرده است.

این گزارش در یک بخش، به وضعیت اقتصاد ایران پرداخته است. از نگاه این نشریه، در سال جاری میلادی نرخ تورم اقتصاد ایران کاهش می‌یابد و به سطح 23.5 درصد خواهد رسید. این موضوعی است که دیگر نهادهای معتبر جهان نیز پیش‌بینی کردند و معتقدند نرخ تورم در اقتصاد ایران کاهش خواهد یافت.

سیاستگذار در ایران در ماه‌های اخیر در جهت کاهش نرخ رشد پایه پولی و نرخ رشد نقدینگی نیز حرکت کرده است. این موضوع باعث شده که میزان رشد ماهانه تورم نیز در آذرماه روند کاهشی داشته باشد.

به نظر می‌رسد نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان سال جاری در حد 32 درصد باشد و این رقم برای سال آینده وارد کانال 20 درصدی شود. از سوی دیگر، لغو تحریم‌ها بر انتظارات تورمی اقتصاد ایران اثرگذار خواهد بود. از نگاه نشریه اکونومیست، در سال جاری میلادی توافق هسته‌ای میان ایران و سایر کشورها برقرار می‌شود و لغو تحریم‌ها باعث بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد. مطابق این بررسی‌ها، نرخ رشد اقتصادی در اقتصاد کشور نیز در سال جاری میلادی نیز به رقم 8.8 درصد خواهد رسید.

در این شرایط اقتصاد ایران وارد یک مرحله جدید خواهد شد. پیش‌تر نیز نهادهای بین‌المللی پیش بینی کردند که نرخ رشد اقتصادی ایران در سال جاری و سال آینده نیز مثبت خواهد بود.

از نگاه نشریه اکونومیست، در سال جاری میلادی تمرکز سیاستمداران ایرانی بر تولید داخل خواهد بود. از سوی دیگر، این کشور به دنبال این است که همکاری‌های خود را با همسایگان افزایش دهد. اقتصاد ایران نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده نفت در منطقه متنوع‌تر است، اما به صورت سنتی نفت و گاز سهم مهمی در درآمدهای اقتصاد ایران دارد.

از نگاه کارشناسان، یکی از چالش‌های اقتصاد ایران در شرایط کنونی کاهش رشد سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌هاست. افزایش رشد سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که چشم‌انداز رشد اقتصادی در سال‌های آینده نیز روند افزایشی به خود بگیرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000