حسینی‌کیاٰ:

طرح تامین مالی زنجیره‌ای بانک‌ها را به کمک تولید می‌آورد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۱۰/۱۳
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: با برداشتن گام‌های مثبت در مسیر طرح تامین مالی زنجیره‌ای علاوه بر حذف مشکلات تولید، شاهد اشتغال‎زایی هم خواهیم بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، روز شنبه تفاهم‌نامه تامین مالی زنجیره‌ای میان بانک مرکزی و وزارت صمت به امضا رسید و علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم بیان کرد که "با اجرایی شدن این سیاست نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها کمتر خواهد شد و فشار بر سیستم بانکی نیز کاهش می‌یابد."

در این طرح که بنا است به صورت آزمایشی در ۷ بانک عامل مسکن، صنعت و معدن، صادرات، ملی، ملت، تجارت و پارسیان آغازبه کار کند، تامین مالی زنجیره‌ای در زنجیره فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگی، صنایع غذایی، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و تجهیزات فعال خواهد شد و سپس به مرور به صنایع دیگر تعمیم می‎‌یابد.

نحوه اجرا آن هم به این شکل است که هر بنگاه اقتصادی می‌تواند به جای دریافت پول، برات الکترونیکی بگیرد و به زنجیره بعدی بدهد و این امر تا پایان زنجیره پیش برود و در نهایت زنجیره نهایی می‌تواند اوراق را نزد بانک تنزیل کند یا اینکه تا زمان سررسید نگه دارد و پول را از بانک دریافت کند. در واقع بنا است تا به جای تمرکز صرف بر نقدینگی از ابزارهای اعتباری برای تامین مالی بنگاه‌ها در این سازوکار استفاده شود که این امر در نهایت منجر به تسریع و بهبود فرآیند تامین مالی خواهد شد.

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی‌کیاٰ، نماینده مردم سنقر و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی درباره طرح تامین مالی زنجیره‎‌ای گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بازار سرمایه باید تعمیق شود، در کنار آن لازم است تا بانک‎‌ها هم پای کار تولید و صنعت حاضر شوند و به کمک آیند.

وی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه امروز مشاهده می‎‌شود که بخشی از بانک‎‌ها به دلیل نبود چنین طرز فکری به دنبال بنگاه‌‎داری هستند و این در حالی است که باید در چارچوب مختص به خود حرکت کنند. نتیجه حرکت در این چارچوب توجه به تامین مالی زنجیره‌‎ای است که با برداشتن گام‎‌های مثبت در مسیر آن علاوه بر حذف مشکلات تولید، شاهد اشتغال‎زایی هم خواهیم بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه این طرح می‎‌تواند بر کاهش رانت و فساد هم موثر واقع شود، افزود: طرح تامین مالی زنجیره‎‌ای بر کنترل نقدینگی نیز موثر است و دولت باید برای گسترش آن بیشتر فعال شود زیرا در صورت تحقق اهداف این طرح هم مشکل رشد نقدینگی و هم دردسر واحدهای تولیدی حل خواهد شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000