مجموعهای از خدمات پایه بانکی از جمله افتتاح حساب غیر حضوری شد
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، سید احسان خاندوزی پس از پایان جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی که در محل این وزارتخانه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دولت از سال گذشته، شورای عالی مبارزه با پولشویی را مکلف کرده بود، درباره خدمات غیر حضوری بانکی به نحوی تصمیمگیری کند که با توجه به شرایط کرونایی و مشکلات ناشی از آن، دیگر نیازی به مراجعه آنها به بانک برای بهرهگیری از خدمات پایه بانکی، از جمله افتتاح حساب، نباشد.
وی با یادآوری اینکه خوشبختانه بسیاری از دیگر خدمات، مثل دریافت و نقل و انتقال پول و ... توسط بانکها از طریق نرم افزارهای موبایلی و کامپیوتری به مردم ارایه میشود، افزود: با این وجود برای استفاده از خدماتی مثل افتتاح حساب، دست کم یکبار باید به صورت حضوری مراجعه به بانک صورت میگرفت.
خاندوزی گفت: از مدتها قبل، این مطالبه، برای تسهیل کار مردم و بویژه رعایت ملاحظات کرونایی وجود داشت که بانکها بطور کامل برای ارایه خدمات خود بر روی پلتفرمهای برخط بروند و خوشبختانه این مطالبه، امروز صورت عملی به خود گرفت.
وزیر اقتصاد عنوان کرد: در جلسه امروز شورای عالی مبارزه با پولشویی، دستورالعمل لازم در این خصوص مصوب و یا به عبارت دیگر، ممنوعیت پیشین در این ارتباط برداشته شد و از امروز بانکها و مؤسسات اعتباری مجاز خواهند بود که تمام خدمات بانکی خود از جمله احراز هویت را بصورت برخط ارایه دهند به نحوی که هیچ نیازی به مراجعه حضوری نباشد.
وی تصریح کرد: از این پس، این امکان فراهم میشود که از طرق مختلف مثل شناخت بیومتریک، امضای دیجیتال و روشهای دیگر از این دست، احراز هویت مشتریان صورت بگیرد که این کمک خوبی به توسعه و گسترش بانکداری بدون مراجعه مردم بویژه در وضعیت کرونایی می کند.
خاندوزی تأکید کرد: مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی، مجموعهای از خدمات پایه بانکی را شامل میشود که به تفصیل در دستورالعمل آن ذکر شده است اما کاربردیترین آن برای عامه مردم، همین افتتاح حساب است.
وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی اجرای مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی اظهار داشت: این بستگی به میزان آمادگی هر یک از بانکهای کشور در این ارتباط دارد؛ هر چند خبر داریم که چند مؤسسه اعتباری و صندوق قرض الحسنه حتی پیش از این مصوبه نیز، این گونه خدمات را ارایه میکردند اما امروز دیگر همه بانکها میتوانند وارد رقابت در این عرصه برای ارایه خدمات غیر حضوری شوند.
خاندوزی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه تا امروز چند بانک به سامانه سفته الکترونیک متصل شدهاند، گفت: بنا بر اطلاعات رسیده، بانک آینده و صندوق قرض الحسنه رسالت، به این سامانه متصل شدهاند؛ بانک ملی هم این امکان را ایجاد کرده اما چون موضوع را روی سایت اصلی خودش درج نکرده بود، ما به مدیران این بانک تذکر دادیم که برای سهولت دسترسی مردم، مراتب را در صفحه اصلی سایت خود در دسترس بگذارند که این امر در حال اجرا است.