افزایش سقف تسهیلات پس انداز مسکن جوانان در استان یزد

محمد غفوریان، مدیر شعب بانک مسکن استان یزد اعلام کرد سقف تسهیلات اعطایی برای حساب‌های پس انداز مسکن جوانان، افتتاحی سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار استانی پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، غفوریان با معرفی حساب مذکور گفت: یکی از انواع تسهیلات خرید و ساخت مسکن در سبد تسهیلاتی بانک مسکن، پرداخت تسهیلات از محل سپرده‌گذاری در حساب پس‌انداز مسکن جوانان است که با شرایط ویژه‌ برای استفاده از تسهیلات ارزان قیمت مسکن طراحی شده است.

وی افزود: متقاضیان افتتاح این حساب می‌توانند با پس‌اندازهای اندک خود به دلخواه یکی از سه روش موجود؛ «واریز مبلغ به صورت ماهانه»، « واریز مبلغ به صورت سالانه» و «واریز مبلغ به صورت یکجا برای کل دوره» را انتخاب و مبلغ پس انداز خود را به آن واریز کنند و در نهایت از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن با بهره کم و مدت بازپرداخت طولانی بهره‌مند شوند.

مدیر شعب استان یزد گفت: یکی از نکات مهم در خصوص این حساب آن است که برداشت از حساب پس انداز مسکن جوانان، در هر مقطعی بلامانع است.

وی در ادامه اظهار داشت: حداقل مبلغ واریزی ماهیانه برای افتتاح کنندگان حساب پس انداز مسکن جوانان در سال 1401 چهارمیلیون ریال است که این رقم در سال‌های بعدی تا پایان دوره 15 ساله، هر پنج سال یکبار به تدریج افزایش می‌یابد.

غفوریان با اشاره به اینکه سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب جوانان هر ساله توسط بانک مسکن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد و پس از تأیید به شبکه ابلاغ می‌شود، تاکید کرد: در سال جاری به دلیل جهش قیمتیِ اخیرِ مسکن، این سقف نسبت به سال قبل به میزان قابل توجهی و بیش از 2 برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: این امر حاکی از این موضوع است که بانک در مواجهه با تغییرات محیطی در حد توان، واکنش مناسبی بروز داده و متناسب با نیاز بازار، سقف تسهیلات خود را افزایش داده است.

غفوریان از دیگر تغییرات اعمال شده در حساب پس انداز مسکن جوانان را تغییر در تقسیم‌بندی شهرها و به تبع آن تغییر سقف تسهیلات قابل پرداخت عنوان کرد و افزود: تقسیم‌بندی شهرها در سال‌های گذشته و سقف‌های تسهیلاتی به صورت تهران، کلانشهرها و سایر شهرها بود که در تقسیم بندی جدید، به شهر تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر شهرها تقسیم بندی شده است که موجب شده شهر یزد از سطح سوم سقف تسهیلاتی در گذشته به سطح دوم ارتقاء یابد.

مدیرشعب استان یزد بدین ترتیب سقف تسهیلات متعلقه به حساب‌های افتتاحی در سال جاری را بعد از گذشت 15 سال برای شهر تهران 20 میلیارد ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت 17 میلیارد ریال و برای سایر شهرها را 14 میلیارد ریال عنوان کرد.

وی همچنین سقف تسهیلات متعلقه به حساب‌های مذکور بعد از گذشت 5 سال را به ترتیب 8 میلیارد ریال، 7 میلیارد ریال و 6 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی افزود: زوجین متقاضی استفاده از تسهیلات، می‌توانند با افتتاح دو حساب پس انداز مسکن جوانان از دو فقره تسهیلات در قالب زوجین به مبلغ دو برابر سقف‌های تسهیلاتی مذکور برای خرید یا احداث و تکمیل یک واحد مسکونی استفاده کنند.

مدیرشعب استان یزد با بیان اینکه تسهیلات متعلقه به این حساب برای دوره بازپرداخت حداکثر 5 ساله با نرخ سود 6 درصد و برای دوره تقسیط بیشتر از 5 سال (تا حداکثر 20 سال) با نرخ سود 9 درصد پرداخت می‌شود، افزود: این امر نشان‌دهنده منحصر به فرد بودن این محصول اعتباری و دارا بودن دو خصیصه «نرخ سود کم» و «دوره بازپرداخت طولانی» است.

غفوریان تاکید کرد: علاوه بر دو خصیصه مذکور، باید این ویژگی را هم در نظر گرفت که مقادیر پس‌اندازی افراد در حساب، چندان عدد قابل توجهی نبوده و برای مثال جمع کل واریزی‌های مشتری برای بهره‌مندی از تسهیلات یک میلیارد و هفتصد میلیون تومانی در یزد، کمی بیش از یکصد میلیون تومان طی 15 سال خواهد بود.

وی ادامه داد: یعنی تنها 5.8 درصد مقدار تسهیلات که آن هم به صورت تدریجی و مقادیر کم ماهیانه در حساب تودیع می‌شود.

شرایط ساختمان جهت خرید با استفاده از تسهیلات حساب پس انداز مسکن جوانان نیز عدم گذشت 25 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آن است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000