اعطای تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان احیای بافت‌های تاریخی روستاها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۱/۰۳/۰۳
رئیس بنیاد مسکن از آمادگی این بنیاد برای معرفی متقاضیان احیای بافت‌های فرهنگی و تاریخی روستاها به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات ارزان قیمت خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تفاهم نامه مشترک وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای صیانت از بافت فرهنگی روستاها صبح امروز دوشنبه ۲ خرداد به امضا رسید.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه که به امضای سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسید، دو طرف برای همکاری در زمینه مرمت و احیای بناهای دارای ارزش تاریخی و معماری بومی در روستاها متعهد شدند.

همچنین همکاری دو دستگاه برای توسعه گردشگری و صنایع دستی روستایی از موضوعات این تفاهم نامه است.

در این تفاهم نامه به موضوع صیانت از معماری بومی در ساخت و سازهای روستایی تاکید شده و طرفین تعهد کرده‌اند که در تهیه چارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت تاریخی-فرهنگی (ازجمله تعیین حریم‌ها) با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه روستاها قطب اقتصاد کشورند و باید به آن‌ها توجه ویژه داشت افزود: امروزه بحث گردشگری در بین خانواده‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و جزو برنامه‌ریزی خانواده‌ها در طول سال است؛ در این میان روستاهای هدف گردشگری از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری در بحث رونق اقتصادی روستاها بسیار مؤثر است و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی خواهد بود.

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه امضای این تفاهم نامه با اشاره به اینکه روستاها ذخیره ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی کشور هستند گفت: بنیاد مسکن بیش از هر نهاد دیگری در روستا حضور دارد و به همین دلیل می‌تواند بهترین حافظ میراث فرهنگی باشد.

ضرغامی گفت: روستاها خاستگاه اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری هستند و روستاییان می‌توانند بهترین یگان حفاظت آثار فرهنگی باشند.

وی ادامه داد: باید جلوی فرسایش آثار فرهنگی موجود در روستاها را با کمک ساکنین روستا گرفت و با کمک بنیاد مسکن به مرمت، بازسازی و بهینه سازی این آثار همت کرد.

وی گفت: بنیاد مسکن می‌تواند حداقل نیازهای بهداشتی گردشگری را با استانداردهای لازم فراهم کند و در ایجاد راه‌های دسترسی و محوطه‌سازی روستاهای هدف گردشگری کمک کند.

سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی نیز در جلسه، روستاها را ذخیره گاه ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی توصیف کرد و گفت: بسیاری از ابنیه با بی‌توجهی‌ها از بین رفته است و روستاهایی نیز به صورت دست نخورده باقی مانده‌اند.

احمدی روئینی همچنین تاکید کرد: با مرمت آثار فرهنگی در روستاها می‌توان جذب گردشگر کرد و هم افزایی میان بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی می‌تواند این کار را تسریع کند.

به گفته مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی؛ برای اجرای طرح هادی، ۱,۱۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۱۶۰ میلیارد تومان برای احیای بافت‌های تاریخی با ارزش در نظر گرفته شده است.

همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: ما اعتبارات ویژه‌ای از محل اجرای طرح هادی و اعتبارات ملی برای بازسازی روستاها داریم، اما به طور خاص امسال ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها اختصاص داده‌ایم.

به گفته وی هم افزایی توان مدیریتی بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی باعث می‌شود تا هنگام بازسازی و عمران روستاها، از حفظ هویت فرهنگی روستا به ویژه در نماسازی ابنیه غافل نشویم و هرگونه ساخت و ساز در محوطه روستاها مطابق با ضوابط فرهنگی و بافت اصلی روستا صورت گیرد.

نیکزاد گفت: روستاییان علاقمند به اشتغال در برنامه‌های گردشگری و صنایع دستی و همچنین متقاضیان احیای بافت فرهنگی و میراث تاریخی روستاها می‌توانند با معرفی بنیاد مسکن از بانک‌ها تسهیلات ارزان قیمت بگیرند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000