رییس کل بانک مرکزی خبر داد:

افزایش ۶۰ درصدی وصولی صادرات غیرنفتی کشور/ اعطای اختیارات ویژه به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز

رییس کل بانک مرکزی گفت: به‌زودی اختیارات ویژه‌ای هم برای بانک مرکزی اضافه می‌شود و می‌تواند به تعادل در بازار کمک زیادی کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک مسکن - هیبنا به نقل از ایبِنا، علی صالح‌آبادی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: تلاش خواهیم کرد آن‌هایی که در بخش حواله و اسکناس تقاضای واقعی در بازار دارند پوشش کامل عرضه در بازارهای نیما و بازارهای متشکل ارزی را داشته باشیم.

صالح‌آبادی درباره افزایش قیمت دلار در بازار گفت: با پوشش کاملی که در این بازارها انجام می‌دهیم قطعاً آرامش در بازار ایجاد می‌شود؛ البته بانک مرکزی از ظرفیت قوانین موجود استفاده می‌کند و به‌زودی اختیارات ویژه‌ای هم برای بانک مرکزی اضافه می‌شود و می‌تواند به تعادل در بازار کمک زیادی کند.

وی با بیان اینکه وضعیت منابع ارزی کشور امسال نسبت به سال گذشته در تمام حوزه‌ها به مراتب بهتر شده است، گفت: در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته، حدود ۷.۵ میلیارد دلار نفت، فرآورده، میعانات، گاز و پتروشیمی داشتیم که سال گذشته در همین مدت حدود ۴.۵ میلیارد دلار بوده؛ یعنی بیش از ۶۰ درصد رشد در وصولی‌ها و نه فقط درآمد داشتیم چون درآمد به معنای فروش نیست بلکه به معنای وصول است.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی و در حوزه صادرات غیرنفتی با توجه به توان خوبی که داریم و عرضه خوبی که در بازار انجام می‌دهیم تعادل را در بازار ایجاد می‌کنیم.

صالح ابادی با اشاره به کم شدن حجم نقدینگی در فروردین ماه یادآور شد: حدود ۷ هزار میلیارد تومان اوراق از سوی بانک مرکزی در بازار فروخته شده است که این موضوع یکی از عوامل منفی شدن رشد نقدینگی است.

وی افزود: در چند ماهی که از شروع دولت جدید گذشته، شتاب رشد نقدینگی کاهش پیدا کرد و در فروردین ۱۴۰۱ منفی شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000