دکتر شایان:

برای صنعتی‌سازی ساخت مسکن باید روش‌های تامین مالی تغییر کند

مدیرعامل بانک مسکن گفت: برای صنعتی‌سازی ساخت مسکن باید روش‌های تامین مالی تغییر کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، نخستین رویداد فناورانه صنعت ساختمان و مسکن با حضور علیرضا فخاری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن کشور، محمد آیینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس برگزار شد.

محمود شایان مدیرعامل و تنی چند از مدیران بانک مسکن نیز در این همایش شرکت کردند.

مدیرعامل بانک مسکن در این همایش گفت: یکی از الزامات تامین مالی و ساخت مسکن با کیفیت و ارزان، صنعتی‌سازی است.

وی افزود: طول دوره مشارکت شرکت‌های ساخت مسکن و انبوه‌سازان حداقل ۲۴ ماه است که صنعتی‌سازی زمان این دوره را کاهش می‌دهد و متعاقب آن سیستم بانکی نیز هم راستای صنعتی‌سازی باید با اصلاح روش زمان تامین مالی را کاهش دهد.

وی افزود: یکی از موضوعات اصلی فرآیند تامین مالی این است که طی آن بازار سرمایه و انبوه سازان به یکدیگر متصل شده و باید محدودیت‌ها در این حوزه برطرف شود.

شایان با بیان اینکه اقتصاد کشور بانک محور است و تغییر در نظام بانکی باید اتفاق بیفتد، گفت: فروش متری مسکن از جمله ابزارهای نوین مالی است و بانک مسکن قصد دارد ذیل این موضوع تغییراتی در رژیم سپرده‌گذاری خود ایجاد کند که این مساله منوط به مجوز شورای فقهی سازمان بورس است.

مدیرعامل بانک مسکن پیشنهاد داد صندوق مسکن و ساختمان به یک صندوق ملی و فراگیر تبدیل شود تا سایر بانک‌ها غیر از بانک مسکن نیز با اخذ مجوز لازم از این صندوق استفاده لازم را ببرند.

وی همچنین برای تحول در نظام بانکی ذیل اجرای طرح نهضت ملی مسکن جذب سرمایه گذاری خارجی، فروش متری مسکن، تحول در شیوه‌های اجاره‌داری را از جمله دیگر راهکارهای ساماندهی بازار مسکن توصیف کرد.

شایان در پایان سخنان خود مطرح کرد: دولت مصمم است که موضوع اجاره داری مسکن را به اجرا بگذارد و در راستای اجرای این طرح 200 هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است که این موضوع در مرحله انعقاد تفاهم نامه میان شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن است که اقدام بسیار خوبی است که امیدواریم که اثرگذاری مطلوبی داشته باشد و بخشی از مشکلات بازار مسکن را حل کند.

همچنین در این مراسم به جلسه اخیر شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهوری که در آن وزیر راه و شهرسازی از عملکرد بانک مسکن تقدیر کرد، اشاره شد و همچنین اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از مساعدت این بانک در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تمجید کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000