مسیر سبز وزارت اقتصاد برای فعالان اقتصادی قانونمند

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۱/۱۱/۰۴
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در سال‌های اخیر نظام جزا و پاداش در کشور به نفع فعالیت‌های مضر و سوداگری بوده است، تاکید کرد: نظام جزا و پاداش باید به نحوی تغییر کند که تولیدکننده در صدر قرار گیرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی در مراسم «رسم درستکاری» و آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران و رونمایی از سامانه تشخیص و تشویق فعالان اقتصادی قانونمند و خوش‌حساب «تراز» اظهار کرد: در دولت سیزدهم یکی از نکاتی که رییس جمهور مصرانه خواسته است، مساله تسهیل و تشویق تولید و بخش مولد اقتصاد ایران است.

این موضوع از جمله فرمایش های سال های متمادی رهبر معظم انقلاب نیز بود که به جای شعار، در عمل توسط مسئولین ادراک شود.

وی افزود: نظام پاداش و جزا متاسفانه تاکنون به نفع تولیدکنندگان نبوده است و همواره مسیر فقط برای کسانی که در عرصه فعالیت‌های غیر رسمی حضور داشتند و بدون پرداخت حقوق عامه مردم فعالیت های مخل کسب و کار و فعالیت های مضر اقتصادی انجام میدادند و سوداگری می کردند، هموار بوده است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ما باید این مسیر عدم توازن نظام پاداش و جزا را تغییر دهیم و به یک عادت چند دهه ای پایان دهیم، اما راهی نداریم جز اینکه نظام پاداش متوجه تولیدکنندگان واقعی باشد.

تولید کننده و فعال اقتصادی هر چقدر منضبط تر باشد، قانونمندتر باشد، باید بیشتر به آن توجه شود و از وی تقدیر شود.

خاندوزی تاکید کرد: تولید کنندگان و صادر کنندگان ما در صدر فعالیت های اقتصادی قرار دارند و ما باید با سر بالا از فعالان خوش حساب اقتصادی توسط بالاترین مقام دستگاه مربوطه با فراغ بال تجلیل کنیم و بالاترین مقام هر دستگاه باید با فراغ بال وقت خود را برای پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی خوش حساب بگذارد.

وی متذکر شد: باید مسیرهای سبزی پیش پای فعالان اقتصادی قرار داده شود و انگیزه های بیشتری را پیش پای فعالان اقتصادی قرار دهیم و موانع پیش روی آنها را کم کنیم تا مراجعه کمتری داشته باشند و در نهایت به سمت دولت الکترونیکی برویم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در حوزه مالیاتی برای نخستین بار در دهه های اخیر نرخ مالیات تولید کننده را دو سال پیاپی کاهش دادیم ، ۷۷ درصد اظهارنامه هایی را که فعالان اقتصادی صادر کرده‌اند بدون اینکه وارد فرایند رسیدگی شود، پذیرفته‌ایم و فقط توجه و تمرکز ما برروی مودیان ریسک خواهد بود.

خاندوزی گفت: همچنین ۵۰ میلیون قلم اطلاعاتی را در محاسبه وضعیت اقتصادی۵۰۰ هزار شرکت در اقتصاد کشورمان در نظر گرفته ایم و برای این کار ۳۱ شاخص را محاسبه می‌کنیم که از جمله مهمترین شاخص ها مسئولیت پذیری، شفافیت، نداشتن معوقات مالیاتی، داشتن حقوق گمرکی و نداشتن تخلفات است.

وزیر اقتصاد توضیح داد: همه اینها در سامانه تراز نشسته است و امیدواریم در سال آینده هم این سامانه تراز را به روز کنیم و توسعه دهیم. باید دامنه وضعیت ها را برای اقتصاد گسترش دهیم که اکنون مسیر سبز مالیات و گمرک هموار شده است و در سال آینده حوزه بیمه‌ای و بانکی هم مزیت های بیشتری را ارائه می دهیم و مسیر سبزی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان دیگر هموار می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور دفتر پیگیری ویژه‌ای در وزارت اقتصاد برای همه افراد و شرکتهای حاضر در سامانه تراز برپا شده است تا بتوانند از خدمات این دفتر بهره‌مند شوند، ما باید به سمتی برویم تا مدت زمان خدمات دهی ما به فعالان اقتصادی به جای ماهها زمان بردن، به چند روز کاهش یابد.

خاندوزی بیان کرد: همچنین ارتباط مستقیم مشمولین فهرست با وزیر از دیگر برنامه ها و اولویت هاست و آماده هستیم امید و انگیزه و روحیه بالاتری را به فعالان اقتصادی تزریق کنیم و دستبوس همه کسانی هستیم که مسیر سخت ایجاد اشتغال را به جریان می اندازند، باید اعتماد و پیش بینی پذیری رفع موانع را پیش روی تولید کنندگان قرار دهیم و موانع را برطرف کنیم.

در این مراسم با حضور محمدمخبر معاون اول رئیس جمهور، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، داوود منظور رییس سازمان امور مالیاتی و محمد رضوانی فر رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، سامانه تشخیص و تشویق فعالان خوش حساب اقتصادی یا همان تراز رونمایی شد و ۱۰ شرکت برگزیده سامانه تراز با حضور مسوولان تجلیل شدند. این شرکت ها، شرکت‌هایی هستند که قانونمندی و خوش حسابی را در دستور کار خود قرار داده بودند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000