تمامی ظرفیت‌های وزارت راه و شهرسازی در خدمت طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۱/۱۲/۱۰
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بسته ۱۹بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده امکان مناسبی را برای مردم و ساکنان بافت ها و سازندگان ایجاد کرده است تصریح کرد: تمامی ظرفیت‌های وزارت راه و شهرسازی در خدمت طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم‌برخودار است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور ۲۰۲۰ محله کم‌برخودار که در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با حضور محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور ، آقامحمدی رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزرای جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک شعبان گفت: هسته‌های پیشرفت محله‌ای، مدل متعالی و مترقی است که در گذشته در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اجرایی شده بود و هم‌اکنون نیز در حوزه بازآفرینی آغاز شده است.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشگام انسجام‌دهی به حرکت‌های جهادی بوده بر درس‌آموزی از این اقدامات جهادی تاکید کرد و افزود: آزمون و خطاها در دولت های مختلف در خصوص محلات کمتر برخودار نشان داد که بسیاری از سخت‌افزارهایی که در نقاط مختلف طی سال‌ها ایجاد شد منجر به همبستگی و رضایت مردم و ساکنان نشد و آسیب‌شناسی ها نشان داد که مدل باید تغییر یابد.

بذرپاش گفت: با هدف نهادینه شدن پیشرفت با پیوست اجتماعی در محلات کمتر برخودار در صدد هستیم تا بتوانیم خدمتی مناسب را به مردم با هدف رضایتمندی خداوند و مردم ارایه بدهیم.

وی اضافه کرد: این حرکت عقبه دانشی و فکری قوی دارد. چنانچه بتوانیم در این هسته‌های محلی خوب عمل کنیم، این مدل‌ها قابلیت تکثیر در بخش‌های مختلف کشور را خواهد داشت و با تداوم آن شاهد اثرات بیشتری در سطح شهرها و کشور خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمامی ظرفیت های وزارت راه و شهرسازی در خدمت این کار است به دلیل اعتقادی که به اینکار و اثربخشی آن که تضمین شده است، داریم.

ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز بخشی از وظایف وزرات راه و شهرسازی است

بذرپاش توضیح داد: ساماندهی سکونتگاه‌های غیرمجاز بخشی از وظایف وزرات راه و شهرسازی است که این وزارتخانه در تلاش است تا در بافت‌های فرسوده و بافت‌های ناپایدار بتواند خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسبی ارایه بدهد. طبق قانون، دولت به سکونتگاه‌های غیرمجاز که در گذشته احداث شده با رعایت قوانین سند ارایه می دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سامانه ارایه تسهیلات بافت‌های فرسوده در شرکت بازآفرینی شهری برای شناسایی بافت های هدف نوسازی راه‌اندازی شده است، گفت: هم اکنون در این سامانه نزدیک به ۱۰ هزار پرونده تشکیل شده و در دست بررسی است. در این سامانه به متقاضی اعلام می شود که واحد معرفی شده در محدوده یا حریم هست یا خیر؟ چنانچه در محدوده باشد تشکیل پرونده می شود و مسیر سند دادن طی خواهد شد.

ابلاغ مشوق‌های شهرسارانه برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده

بذرپاش اقدام دیگر وزارت راه و شهرسازی را کمک به نوسازی بافت‌های فرسوده و نقاط هدف عنوان کرد و افزود: اخیرا بخشنامه‌ای به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد که در آن ابلاغیه مکانیزم‌های تسهیلگری و انگیزشی شهرسازانه به سراسر کشور ابلاغ و اعلام شد.استعلام ها در خصوص تعداد پروانه‌های صادر شده نوسازی بافت فرسوده نشان می دهد که افزایش قابل توجه اتفاق افتاده و به عنوان نمونه افزایش 100 درصدی تقاضای پروانه ساخت را داشته ایم.

وی گفت: اخیرا با استانداران در خصوص تسریع و تسهیلگری برای نوسازی و مقاوم‌سازی نشست‌هایی را برگزار کردیم و مجموعه بازآفرینی شهری ایران در حال رایزنی با شهرداران برای رونق اینکار هستند تا پیوستگی و مداومت به همراه تسریع در کار را سبب شود.

آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد مشوق‌های جدید به نفع مردم برای نوسازی بافت های فرسوده

بذرپاش تصریح کرد: در بافت های فرسوده نیازمند نوسازی، مکانیزم ها و مشوق‌های تسریع در نوسازی با رویکرد شهرسازانه صادر شده است. در عین حال این آمادگی وجود دارد تا این مشوق ها را باز هم به نفع مردم تغییر بدهیم تا ساخت و ساز و مقاوم سازی سریعتر اتفاق بیفتد. همچنین، تسهیلاتی که طبق قانون در اختیار وزارت راه و شهرسازی است به واحدهای معرفی و شناساسی شده هدف، تخصیص خواهد یافت تا بتوانند از ظرفیت های موجود برای نوسازی و مقاوم سازی استفاده کنند.

وی گفت: در تلاش هستیم تا با این مجموعه اقدامات، بخشی از مسئولیت‌هایی که برعهده وزارت راه و شهرسازی است را جامه عمل بپوشانیم.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000