تسریع در نوسازی بافت‌ فرسوده با ابلاغ بسته ۱۹بندی تشویقی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۱/۱۲/۱۰
در نشست مشترک مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و شهردار اهواز، راهکارهای افزایش نوسازی بافت‌های فرسوده بررسی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، رضا امینی شهردار شهر اهواز و محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشستی مشترک به بررسی راهکارهای افزایش نوسازی بافت‌های فرسوده پرداختند.

امینی شهردار اهواز در این جلسه گفت: در شهر اهواز به عنوان مرکز استان خوزستان ۴۰۰ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن‌اند و حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ واحد ناپایدار شناسایی شده است؛ همچنین از ۴۸ هزار واحد فرسوده در شهر ۳۵ هزار واحد ناپایدارند.

او با بیان این که وجود زیرساخت‌های مناسب در نوسازی بافت‌های فرسوده یک مزیت جدی رقابتی با سایر موضوعات شهری به خصوص توسعه شهرها محسوب می‌شود. تصریح کرد: بر اساس فرمایش رهبر انقلاب، نوسازی بافت‌های فرسوده باید توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت و شهرداری‌ها موظفند نقش حمایتی داشته باشند تا با سرمایه بخش خصوصی که از بهره‌وری بیشتر و هزینه‌های بالاسری کمتری برخوردار است، مقدار بیشتری از بافت‌های فرسوده نوسازی شود.

امینی با اشاره به این که موفقیت در این زمینه نیازمند الزاماتی است، اظهارکرد: یکی از این الزامات انتقال دیدگاه و سیاست دولت به بدنه اجتماعی، مالکان، انبوه‌سازان و توسعه‌گران است. همچنین باید از طریق ایجاد گروه‌های محلی و انتقال دانش و سیاست‌های مرتبط با نوسازی تلاش شود برای مالکان و سازندگان انگیزه لازم برای نوسازی فراهم کنیم تا با استفاده از تسهیلات، ظرفیت‌های قانونی و حمایت‌های دولتی به جای افزایش سطحی شهرها که هزینه‌های نگه داشت شهر را افزایش می‌دهد به احیای بافت‌های فرسوده در مرکز شهر بپردازیم.

شناسایی ۱۳۰ محله هدف نوسازی بافت فرسوده در اهواز

شهردار اهواز با بیان این که در شهر اهواز ۱۳۰ محله هدف شناسایی شده است، افزود: امیدواریم با سیاست‌های جدیدی که شرکت بازآفرینی شهری ایران در پیش گرفته است و با ترویج بسته‌های تشویقی سال آینده میزان ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده را افزایش دهیم.

برنامه سال آتی احداث ۴۵۰۰ واحد مسکونی در اهواز است

او ادامه داد: احداث حدود ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است که تمام تلاش خود را برای تحقق این هدف به کار خواهیم برد زیرا مهم‌ترین دغدغه ما حفظ جان مردمی است که در ساختمان‌هایی ناپایدار و ناایمن و زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند.

امینی با اشاره به این که به عنوان شهرداری اهواز از تمام ظرفیت‌های قانونی برای نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده می‌کنیم، عنوان کرد: یکی از اقدام‌های دولت که جای تقدیر دارد حمایت از آسفالت معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی است؛ هر چند شهر اهواز نیاز به اعتبارت بیشتری در این زمینه دارد اما خوشبختانه موفق به جذب بیشترین اعتبار در این حوزه شده‌ایم.

تسهیل‌گری برای صدور مجوزها در اهواز

او با بیان این که ابلاغ بسته ۱۹ بندی کالبدی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده در این حوزه بسیار تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: هم‌اکنون در شهر اهواز یک پروژه ۱۶۸۰ واحدی با حمایت دولت (شرکت بازآفرینی شهری ایران) در دست ساخت است شهرداری هم سعی دارد فرآیند مجوزها را تسهیل کند تا هر چه زودتر بتوانیم یکی از مناطق آسیب‌پذیر به نام کوی منبع آب را به این مجموعه منتقل کنیم، این پروژه می‌تواند الگویی برای دیگر سکونتگاه‌های غیررسمی باشد. معتقدم احیای این بافت‌ها ما را به اهداف مدیریت شهری نزدیک‌تر کرده و رضایت مردم را نیز فراهم خواهد کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000