عزم بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها اقدام بسیار مثبتی است

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۲/۰۲/۰۹
هادی قوامی گفت: امکان اجازه خلق پول توسط بانک‌های ناتراز باید ساقط شود و به طور کامل سیستم بانکی که دارای ناترازی است، قطع شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، هادی قوامی، معاون پارلمانی وزیر اقتصاد و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت عزم بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها و اعلام احتمال انحلال بانک‌های ناتراز گفت: یکی از دلایل تورم و کاهش ارزش پول ناترازی بانک‌ها است و وظیفه ذاتی بانک مرکزی هم صیانت از ارزش پول است، بنابراین اقدام در این زمینه توسط این نهاد پولی و مالی ناشی از وظیفه ذاتی و در راستای عمل به آن است.

وی در ادامه اضافه کرد: بی نظمی و ناترازی در بانک‌ها باعث خلق پول می‌شود و خلق پول با ضریب نزدیک به ۸ درصد هم مسببات تولید نقدینگی بیشتررا فراهم می‌سازد و هم ارزش پول را کاهش می‌دهد. برهمین اساس عزم بانک مرکزی برای رفع ناترازی بانک‌ها اقدام بسیار مثبتی است و در صورتیکه در این زمینه موفقیت لازم را به دست آورد، در تورم تاثیرگذار خواهد بود.

معاون پارلمانی وزیر اقتصاد در خصوص ضرورت انجام این کار توسط بانک مرکزی یادآور شد: وظیفه بانک مرکزی حفاظت از حقوق مردم است و در پیش گرفتن رفتاری غیر از این سبب ضایع شدن آن خواهد شد. بانک مرکزی باید در برابر اضافه برداشت‌ها ایستادگی کند، البته نه به این معنا که بانک‌ها جریمه شوند، زیرا این کار راهگشا نیست، باید امکان اجازه خلق پول ساقط و به طور کامل سیستم بانکی که دارای ناترازی است، قطع شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: پول دارای چهار وظیفه پرداخت در معاملات، سنجش ارزش، پس انداز و حفظ ارزش دارایی و پرداخت‌های عادی است. مردم دارایی و ثروت خود را تبدیل به پولی می‌کنند که توسط بانک مرکزی به چاپ رسیده است، بنابراین باید از طریق کنترل تورم به ثبات اقتصادی دست یافت. خلق پول توسط بانک‌ها سبب خواهد شد تا عکس این اتفاق روی دهد و مردم متضرر شوند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000