اقدامات کلیدی بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار ارز

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۲/۰۳/۰۶
تامین نیاز واقعی افراد به ارز، راه‌اندازی ابزارهای جدید و کنترل معاملات فردایی از اقدامات بانک مرکزی برای ایجاد ثبات در بازار است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، اصغر بالسینی؛ کارشناس مسائل اقتصادی، بیان کرد: در هفته‌های اخیر با تلاش‌های بانک مرکزی شاهد ثبات در بازار ارز بودیم، این مسئله ناشی از سیاست‌گذاری درست بانک مرکزی و نقش فعال آن در بازار ارز است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با اتخاذ سیاست‌هایی به دنبال کوچک‌تر کردن بازار غیر رسمی ارز است، چون این فضا روی بازار اصلی ارز اثر می‌گذارد. بانک مرکزی برای تحقق این تصمیم چندین سیاست از جمله برآورده سازی نیاز واقعی افراد به ارز از طریق مرکز مبادله ایران را اتخاذ کرده است. بانک مرکزی ابزار‌های خوبی را در جهت کوچک کردن بازار غیر رسمی طراحی کرده که به مرور شاهد اجرایی شدن آن هستیم.

بالسینی با بیان اینکه ابزار‌هایی مانند صندوق تثبیت ارزی و اوراق سلف ارزی که قرار است راه اندازی شود بخشی از نیاز وارکنندگان را تامین خواهد کرد، گفت: صندوق تثبت ارزی می‌تواند فعالیت بانک مرکزی را قاعده‌مند کند که در بازار ارز اثر گذار خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: معاملات فردایی و پشت خطی ارز در حال انجام است، یعنی خارج از ساعت رسمی فعالیت بازار ارز، تعدادی با فعالیت در بازار غیر رسمی به دنبال سفته‌بازی هستند که بانک مرکزی در این شرایط با مداخله موثر در بازار به دنبال کوچک‌تر کردن معاملات تلگرامی و پشت خطی است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی از طریق ایفای نقش فعال به عنوان خریدار و فروشنده ثبات را به بازار ارز برگرداند.

بالسینی در پایان تاکید کرد: نوسانات نرخ ارز در نوسانات بلند مدت اقتصادی مخصوصا تورم نقش کلیدی دارد، بنابراین هر چه بانک مرکزی بتواند نقش فعال تری در حوزه بازار ارز داشته باشد در کنترل نوسانات اقتصادی نیز نقش آفرینی می‌کند. براین اساس ثبات نرخ ارز و قاعده‌مند کردن نوسانات نرخ ارز ابزار بسیار مهمی برای تصمیم گیری‌هایی بلند مدت و دارای چشم انداز است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000