تثبیت ارز چگونه بازار مسکن را آرام کرد؟ / ۳ اقدام مهم بانک مرکزی برای مهار دلار

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۲/۰۴/۱۱
بانک مرکزی تثبیت نرخ ارز را در دستور کار خود قرار دارد و بر این اساس شاهد آرامش بازار ارز و ثبات نسبی در بازار‌های دیگر نیز هستیم.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایبنا، زمستان سال گذشته بازار‌های مالی خصوصا مسکن بسیار داغ بود، به طوریکه سرمایه گذاری در این بخش به اوج خود رسیده بود که دلیل اصلی آن افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی بود. در بهمن ماه سال گذشته نرخ ارز از کانال ۶۰ هزار تومان عبور کرد و از نظر اغلب کارشناسان کاهش این نرخ در کوتاه مدت و در شرایط تحریمی تقریبا دور از دسترس بود، اما نرخ ارز حدود ۱۳ هزار تومان ارزان شد. مرکز مبادله طلا و ارز اوایل اسفند ماه راه‌اندازی شد و پنج ماه پس از آن در خرداد محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی از سیاست تثبیت ارز پرده برداشت

از آنجایی که نرخ ارز محرک بازار‌های دیگر است بانک مرکزی تثبیت نرخ ارز را در دستور کار خود قرار دارد و بر این اساس شاهد بودیم بازار‌های دیگر نیز به ثبات نسبی رسیدند.

اکنون که در فصل نقل و انتقالات مسکن در بازار هستیم و پیش‌بینی می‌شد قیمت در این زمان روند صعودی داشته باشد، با کاهش قیمت مسکن مواجه شده ایم. به بیان بهتر کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد اتفاق افتاده است.

حالا می‌توان گفت اثرات سیاست بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز به بازار مسکن رسیده و کاهش نرخ ارز حباب قیمت بازار‌های دیگر را نیز تخلیه کرد. این چشم انداز باعث شد خریداران واقعی وارد بازار شوند که البته تعدادشان نسبت به فروشندگان کمتر بود. در این صورت فروشندگانی که نیاز به نقدینگی داشتند واحد مسکونی را با قیمت‌های پایین‌‎تر عرضه کردند و این موضوع موجب شد قیمت معاملات مسکن تا حدود ۲۰ درصد کاهش داشته باشد.

اقدامات بانک مرکزی در سیاست ارزی

بانک‌مرکزی با اتخاذ سه سیاست بازگشت ارز‌های صادراتی با نرخ کشف‌شده ارز، کاهش نرخ تسعیر جهت کشف قیمت پایه محصولات عرضه‌شده در بورس کالا و واردات کالا‌های اساسی با ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی عملا توانسته افسار رشد نرخ ارز را بکشد؛ بنابراین همان‌طور که بار‌ها در اقتصاد ایران تجربه شده است، وقتی نرخ ارز تثبیت شده و در کانال نزولی قرار می‌گیرد مستقیما بر کاهش انتظارات تورمی تاثیرگذار است و با کاهش انتظارات تورمی، مشخصا قیمت سایر کالا‌ها در بازار‌های موازی نیز با کاهش همراه می‌شود. برهمین اساس اثر تغییر ریل بانک‌مرکزی به‌مراتب مهم‌تر از خبر‌های مثبت سیاسی در روز‌های گذشته است و ادامه این روند می‌تواند نرخ تورم را کاهشی کند.

کاهش تقاضای کاذب با کنترل نرخ ارز

حسن محتشم، کارشناس مسکن در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: روند رشد قیمت مسکن یک ماه پیش از شروع نقل و انتقال مسکن (خرداد) متوقف شد که این موضوع ناشی از کنترل نرخ ارز و کاهش تقاضای مسکن است.

وی افزود: افرایش تعاملات سیاسی با کشور‌های دیگر تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن می‌گذارد و سفر‌های اخیر رییس جمهور و انعقاد قرارداد‌های مختلف اقتصادی این نوید را به اقتصاد ایران می‌دهد که آینده روشن‌تری را نسبت به گذشته پیش رو دارد. به گفته محتشم، آزادسازی منابع بلوکه شده و خبر‌های مثبت در این زمینه نیز جو به اقتصاد ایران تزریق کرد.

این در حالی است که بانک مرکزی اخیرا افزایش تسهیلات ساخت و خرید مسکن را در دستور کار قرار داده است. این اقدام به نوعی تحریک تقاضا را به دنبال دارد، اما از آنجایی که بازار‌های مالی دیگر در شرایط آرام سپری می‌کنند بازار مسکن نیز با تقاضای واقعی روبه‌رو شده و سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند وارد بازار‌های دیگر شوند؛ چرا که در حال حاضر به دلیل تثبیت نرخ ارز قیمت‌ها کمی تعدیل شده و سهم بالای تامین مالی در این بخش هم از جذابیت آن کم کرده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000