وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با بخش خبری ۱۴ سیما مطرح کرد؛

پیشنهاد تعطیلی شعب بانک‌هایی که کمتر از ۵۰ درصد سپرده‌های استانی مردم را صرف تسهیلات همان استان کنند

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۲/۰۴/۱۱
وزیر اقتصاد پیشنهاد کرد: به بانک‌هایی که در اسرع وقت نسبت به ارتقای نسبت‌های تسهیلات به سپرده استانی خود به حداقل ۵۰درصد اقدام نکنند، در مرحله نخست اخطار داده شده و در صورت تداوم روند ناصحیح گذشته، بانک خاطی ملزم به تعطیلی شعب ناکارآمد خود شود و امکان توسعه شعب از آنها گرفته شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 سیما درباره عملکرد بانک‌ها در دسترسی مردم به تسهیلات و منابع بانکی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دولت، عدالت منطقه ای در دسترسی به منابع بانکی است چرا که برخی استان ها و مناطق کشور بسیار دور هستند و دسترسی کمتری به منابع بانکی دارند و برخی استان ها دسترسی بیشتری دارند.

وی ادامه داد: در جریان سفرهای استانی رئیس جمهور هم یکی از پرتکرارترین موارد نارضایتی این بود که برخی بانک ها منابع و سپرده های مردم را جمع می کنند اما فقط بخش ناچیزی از آن را صرف پروژه های استان و نیازهای خرد مردم به تسهیلات می‌کنند و بیشتر مقصد این سپرده ها به سمت دو یا سه استان ویژه و برخوردار است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: این وضعیت در اکثر استان‌های کشور شایع است و برای نمونه در استان بوشهر نسبت تسهیلات به سپرده بانک های دولتی 83 درصد است و با 85- 86 درصدی که به معنای استفاده کامل سپرده‌ها برای تسهیلات استان است فاصله بسیار کمی دارد اما در همین استان برخی بانک‌های خصوصی، یک بانک 6 درصد، بانک دیگر 5 و بانکی هم 3 درصد است و 97 درصد سپرده های مردم آن استان برای یکی دو استان برخوردار صرف می‌شود.

وی ادامه داد: در استان کرمانشاه این نسبت برای بانک های دولتی 96 درصد یعنی بالاتر از حد انتظار قانونی است اما برخی بانک های غیر دولتی 13 درصد و دو بانک 11 درصد و یکی 6 درصد است؛ این وضعیت در استان‌های دیگر همچون کهگیلویه، آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری و … نیز وجود دارد که باید با تدابیر بانک مرکزی این نابرابری را کاهش دهیم.

خاندوزی اظهار کرد: این موضوع مورد توجه دولت قرار گرفته و بانک مرکزی در بخشنامه خوبی، بانک ها را مکلف کرده که حداقل 50 درصد سپرده‌های بانکی مردم در استان باید در پروژه‌های عمرانی همان استان و تسهیلات خرد مورد نیاز مردم شود.

وزیر اقتصاد پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه بانک‌های غیر دولتی فاصله زیادی با 50 درصد مورد اشاره در این بخشنامه دارند، بانک‌هایی که در مهلت قانونی این نسبت را به 50 درصد نرساندند، امکان توسعه شعب از آنها گرفته شود تا شاهد باشیم جریان وجوه و تسهیلات بانکی به نسبت متوازنی برای همه کشور فراهم شود.

وی تاکید کرد: اگر در این مرحله تخلف از بخشنامه مذکور، منجر به تعطیلی شعب بانک‌های متخلف شود بازدارندگی برای تغییر رفتار خواهد داشت. بر اساس این گزارش وزیر اقتصاد چندی پیش با ارسال نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی نسبت به انحراف چشمگیر بانک‌های خصوصی در "نسبت تسهیلات به سپرده" در استان‌ها هشدار داده بود.

خاندوزی در این نامه به رییس کل بانک مرکزی پیشنهاد داده است که "به بانک‌هایی که در اسرع وقت نسبت به ارتقای نسبت‌های تسهیلات به سپرده استانی خود به حداقل ۵۰ درصد اقدام نکنند، در مرحله نخست اخطار داده شده و در صورت تداوم روند ناصحیح گذشته، بانک خاطی ملزم به تعطیلی شعب ناکارآمد استانی خود شود. "



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000