۱۴ درصد مساحت شهری استان لرستان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۲/۰۴/۱۲
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به سکونت ۳۸۴ هزار لرستانی در بافت‌های فرسوده، از بسته‌های تشویقی دولت برای نوسازی واحدها در این بافت‌های فرسوده تا تاریخ ۳۱ تیرماه خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بهزاد شاکرمی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به وجود ۲ هزار و ۵۱ هکتار بافت فرسوده در استان لرستان، اظهار کرد: این عدد معادل ۱۴ درصد کل مساحت شهری استان است.

وی با بیان اینکه ۱۴ درصد از محدوده شهری استان لرستان بافت فرسوده است، عنوان کرد: این در حالی است که حدود ۳۴ درصد از جمعیت شهری لرستان در همین بافت‌های فرسوده ساکن هستند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان، بیان داشت: این میزان معادل حدود ۳۸۴ هزار نفر است.

شاکرمی با تأکید بر اینکه باید فاکتورهای تشویقی برای ساکنان این بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شود تا این بافت در درون خودشان نوسازی شود، افزود: در این بافت‌های فرسوده شبکه آب، برق، گاز و… وجود دارد و همین امر هزینه تولید مسکن را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: بیشترین بافت‌های فرسوده در لرستان مربوط به خرم‌آباد و بروجرد است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان، گفت: در خرم‌آباد ۵۰۵ هکتار و در بروجرد ۴۸۳ هکتار بافت فرسوده وجود دارد.

شاکرمی، افزود: همچنین شهرهای پلدختر و ازنا به ترتیب با ۵۸ و ۶۷ هکتار بیشترین بافت فرسوده را در استان دارند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بافت فرسوده با واحد فرسوده فرق دارد، عنوان کرد: بافت فرسوده سه فاکتور «ریزدانگی» واحدها، عدم نفوذپذیری و دسترسی به بافت و همچنین فرسودگی ساختمان را دارد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه در سنوات گذشته در شهرهای استان از سوی مشاوران این بافت‌های فرسوده شناسایی شده است و دارای نقشه هستند، تصریح کرد: برای احیای این بافت‌های فرسوده بسته‌های تشویقی توسط دولت پیش‌بینی‌شده است.

شاکرمی با بیان اینکه این بسته‌های تشویقی در سه گروه بسته‌بندی می‌شوند، عنوان کرد: بسته‌های اداری، بسته‌های مالی و بسته‌های شهرسازی از جمله این موارد هستند.

وی بیان داشت: بسته‌های اداری شامل تخفیف در صدور پروانه، تخفیف در ارائه خدمات نظام‌مهندسی و انتقال انشعابات می‌شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان با تأکید بر اینکه بسته‌های مالی دولت برای بافت‌های فرسوده نیز اعطای تسهیلات از طریق دولت است، عنوان کرد: برای دریافت این تسهیلات ابتدا باید شرایط چهارگانه‌ای که قبلاً اعلام کردم را داشته باشند، بخشی هم نیازی به این شرایط چهارگانه نیست.

شاکرمی با بیان اینکه برای این احیای بخشی از این بافت‌های فرسوده می‌توان از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کرد که این امر هم در گرو داشتن چهار شرط یاد شده است، افزود: در بخش دیگر برای احیای بافت‌های فرسوده سه نوع تسهیلات در نظر گرفته می‌شود و نیازی هم به چهار شرط یاد شده وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این راستا بعد از صدور پروانه توسط شهرداری و ثبت اطلاعات آن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود صفر درصد پرداخت می‌شود که شرط پرداخت آن نیز پرداخت سریع آن بعد از اتمام واحد است، همچنین ۱۵۰ میلیون تومان دیگر با سود ۱۸ درصد که ۱۰ درصد آن توسط دولت پرداخت می‌شود، به متقاضی پرداخت خواهد شد، همچنین یک ۵۰ میلیون تومان دیگر نیز جز تعهدات بانک است که در قالب ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی لرستان، افزود: ما برای اعطای تسهیلات پروژه‌های بافت فرسوده تا ۳۱ تیرماه بیشتر فرصت نداریم، متقاضیان پس از کسب پروانه از طریق شهرداری برای ادامه کار و معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات باید به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه و ثبت‌نام کنند.

شاکرمی، گفت: همچنین بسته شهرسازی که برای متقاضیان احیای بافت‌های فرسوده در نظر گرفته می‌شود شامل تراکم تشویقی بین یک تا دوطبقه، استفاده از کاربری‌های انتفاعی مانند تجاری در طبقه هم کف، تخفیف در تأمین پارکینگ است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000