وزیر اقتصاد:

نیازمند تغییر ریل از اقتصاد خام فروش به سمت اقتصاد تولیدگرای دانش بنیان هستیم

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۲/۰۷/۱۰
وزیر اقتصاد بر ضرورت تغییر ریل اقتصاد از اقتصاد نفت مخور و خام فروش به سمت اقتصاد تولیدگرای دانش بنیان تاکید کرد و گفت: باید برای تامین مالی دانش بنیان‌ها مسیر سبزی فراتر از ترازنامه بانک‌ها مد نظر قرار گیرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص نقش دانش بنیان‌ها در اقتصاد گفت: اساس حرکت اقتصاد از یک اقتصاد که ارزش افزوده آن خام فروشی است چه نفت چه موارد دیگر به سمت یک اقتصاد مبتنی بر تولید، آن هم تولید دانش بنیانی که توان رقابت در فضای بین‌المللی داشته باشد نیازمند تغییر در ریل اقتصادی کشور است و بازیگران اصلی این تغییر ریل خود شرکت های دانش بنیان هستند و نقش دولت و مجلس و قانون و مقررات تسهیل گر این بخش از اقتصاد باشد.

وی در ادامه بیان کرد: ما باید شرکت های دانش بنیان را ارتقا داده و اجازه دهیم تا بازیگران بزرگ صنعتی ما که به صورت سنتی در بخش های مختلف از جمله فولاد و سایر بخش های صنعتی، دانش بنیان شوند که هنوز این اتفاق رخ نداده که البته با توافقنامه ای که با وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری و وزارت علوم بسته شد در تغییر این ریل کمک کنیم که برای ما این مسیر تغییر در کیفیت رشد اقتصادی در وزارت اقتصاد است.

خاندوزی افزود: در دهه پیش رو و در این مسیر نقش تامین مالی شرکت های دانش بنیان برای ما حائز اهمیت است و وزارت اقتصاد به شکل ویژه ای در این خصوص به این مسأله اهتمام دارد.

وزیر اقتصاد گفت: در حوزه تامین مالی برای هزینه تحقیق و توسعه شرکت های دانش بنیان در نظر داریم و خواهیم داشت و در حوزه خرید و توسعه بازار از جمله در بخش تجهیزات گمرکی که شرکت های دانش بنیان تولید کننده آن هستند و همه حوزه های دانش بنیان در آن نقش دارند، از این بخش حمایت می کنیم.

وی گفت: تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه برای تامین مالی از محل بورس دستور کار مشترک ما و وزارت صمت است که سازمان بورس وظیفه پیگیری آن را برعهده دارد و از طریق تامین مالی توسط بانک های کشور که نیازمند تدابیر فعالانه بانک مرکزی است باید برای این بخش فراتر از سقف ترازنامه شبکه بانکی برای تولیدات دانش بنیان به شکل ویژه مسیر سبزی باز کنیم.

خاندوزی همچنین متذکر شد: در سال گذشته کمک و تسهیلاتی که برای شرکت های دانش بنیان داشتیم بیش از ۱۶۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ بود و در ۵ ماهه اول امسال ۲۶۱ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۱ بود و باید بیشتر شود و این حکایت از این دارد که اقتصاد ایران در حال چرخش از اقتصاد نفتی غیر مولد دولت زده به سمت تولیدگرای دانش بنیان در حال حرکت است.

وی در خصوص واگذاری خودرو سازی ها نیز اضافه کرد: ما در دوره وزیر قبلی صمت توافقی در خصوص واگذاری شرکت های خودروسازی بین سازمان خصوصی سازی و صمت داشتیم که شروع هم شده بود اما به دلیل تغییرات وزارت صمت متوقف شد و امیدواریم که به زودی این اتفاق بیفتد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000