بانک مرکزی ابلاغ کرد:

پایان مهلت واگذاری چک های قدیمی در سامانه چکاوک

براساس بخشنامه بانک مرکزی، پذیرش چک های قدیمی (دسته چک های صادر شده قبل از سال ۱۴۰۰) از تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۶ صرفا در شعب بانک صادرکننده قابل وصول می باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، براساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی از تاریخ 16 مهر سال جاری پذیرش چک های قدیمی(نسل اول چک های صیادی) صرفا از طریق شعب بانک صادر کننده انجام می شود و دارندگان دسته چک‌های قدیمی(کرم رنگ) می باید با مراجعه به شعب بانک ها و تحویل دسته چک های قدیمی نسبت به دریافت دسته چک های جدید(بنفش رنگ) اقدام کنند.

در اجرای قانون اصلاح قانون صدور چک و صدور دسته‌ چک‌های صیادی جدید از ابتدای سال1400، مقرر است پذیرش و تبادل چک صیادی نسل اوّل (دسته چک‌های صادره قبل از سال 1400) از تاریخ 1402/7/15در سامانه چکاوک متوقف شود و وصول وجه این قبیل چک‌ها صرفاً با مراجعه مشتری به بانک صادر کننده چک صورت گیرد.

بدین ترتیب پس از اجرای طرح ذکر شده، از تاریخ1402/7/15چنانچه چک طرح صیادی نسل اوّل در چکاوک واگذار شود، شناسه صیادی آن با اطلاعات دریافت شده توسط مخزن ایجاد شده در سامانه صیاد تطبیق داده شده و در صورت وجود اطلاعات مربوط، چک صیادی نسل اول به بانک عهده برای تعیین وضعیت ارسال می‌شود.

چک صیاد، جدیدترین نوع چک های عرضه شده در ایران است، این چک ها دارای یک شناسه صیادی یکتا است که دریافت کننده چک می تواند با این شناسه از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شود و صادرکنندگان، انتقال ‌دهندگان و ذینفعان چک صیاد ملزم به رعایت قوانین آن هستند.

بانک مرکزی از ابتدای سال 1400، ثبت اطلاعات صادرکننده چک و دریافت کنندگان آن را در سامانه صیاد اجباری کرد و مشتریان باید از طریق درگاه های اینترنتی یا سامانه های همراه بانک اطلاعات دریافت کنندگان چک از جمله نام، نام خانوادگی و کد ملی فرد را در سامانه صیاد ثبت کنند.

دریافت کنندگان چک هم باید در سامانه های مذکور اقدام به ثبت چک کنند تا امکان وصول چک به صورت حضوری یا در سامانه چکاوک فراهم شود.

همچنین در صورت صدور گواهی برگشت چک برای صاحب حساب، بانک از ثبت چک جدید توسط مشتری و صدور دسته چک جدید جلوگیری خواهد کرد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000