ارزیاب‌های مجازی وارد بازار مسکن می‌شوند

فناوری‌هایی که در سال ۲۰۲۴ مشاوران املاک را متحول می‌کنند ؛ از هوش مصنوعی تا متاورس

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۲/۱۱/۰۸
مشاوران املاک نقش مهمی در صنعت املاک و مستغلات ایفا می‌کنند. آن‌ها در دنیا می‌توانند با بهره‌گیری از نوآوری‌های مدرن، خدمات‌دهی به مشتریان خود ارتقا دهند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، صنعت املاک و مستغلات یکی از صنایع روبه‌رشد در جهان به شمار می‌آید که این روزها برای حفظ ویژگی‌های رقابتی خود در بازار، به دنبال بهره‌گیری از فناوری‌های روز است. مشاوران املاک در دنیا که در این صنعت فعالیت دارند، این نیاز را احساس کرده‌اند. کافی است به ساخت یک خانه، فروش و یا اجاره آن فکر کنید، مشتریانی را می‌بینید که به دنبال جدیدترین فناوری‌ها در خانه رویاهایشان هستند، خانه‌ای امن و آرام؛ به همین دلیل است که در دنیا مشاوران املاک در صنعت املاک و مستغلات از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا بهره می‌گیرند تا خدماتی به‌روز در اختیار مشتریان خود بگذارند.

وبسایت شرکت فنلاندی Cubicasa فعال در حوزه فناوری در گزارشی با بررسی نوآوری‌ها در حوزه املاک و مستغلات، به یک پرسش پاسخ داد. اینکه در نخستین ماه از سال جدید میلادی، پرسش این است که باید در انتظار چه نوآوری‌ها و تحولاتی در میان مشاوران املاک باشیم؟

1.هوش مصنوعی

بعید است در دنیای مدرن و امروزی، کسی از «هوش مصنوعی» نشنیده باشد. این فناوری پیچیده کامپیوتری، کارها و اموری را پیش می‌برد که به هوش انسانی نیاز دارد. در صنعت املاک و مستغلات، مشاوران املاک می‌توانند با بهره‌گیری از نوآوری‌های هوش مصنوعی، با سرعتی بالا به اطلاعات کارشناسیِ مورد نیاز دست پیدا کنند و سپس آن را در اختیار مشتریان خود بگذارند. علاوه بر آن، جمع‌آوری داده‌ها هم به شکلی مطلوب‌تر انجام می‌شود؛ به این ترتیب مشتریان می‌توانند خیلی سریع‌تر و ساده‌تر به اطلاعات مربوط به ارزش املاک در بازار دسترسی پیدا کنند و تصمیم بگیرند.

2.متاورس

کشورهای توسعه‌یافته در حال بهره‌گیری از نوآوری‌هایی در عرصه فضای مجازی هستند و یکی از آن‌ها «متاورس» است، جهانی مجازی که فراتر از دنیای واقعی انسان‌ها به شمار می‌آید. در دنیای مجازیِ متاورس، مشتریان می‌توانند بدون اینکه پولی بدهند، فضایی را تجربه کنند و سپس برای خرید تصمیم بگیرند.

3.ارزیاب‌های مجازی

یکی از مشکلات مشاوران املاک، ارزیابی یک ملک است. آن‌ها باید به خانه بروند و سپس براساس مشاهدات خود، ارزیابی را انجام دهند. این در حالی است که می‌توان براساس برخی داده‌ها، فرایند ارزیابی ملک را متحول کرد و بدون صرف وقت زیاد، از مسیر فناوری‌های روز نظیر هوش مصنوعی، به اطلاعاتی درباره ملک دسترسی پیدا کرد که ارزیابی را ساده‌تر می‌کند. در این شرایط، نیاز نیست شخصی به عنوان ارزیاب الزاما به محل خاصی برود؛ کافی است از پشت میز کامپیوتر، داده‌های جمع‌آوری شده را مورد بررسی قرار دهد. این روش می‌تواند سوگیری‌ها در ارزیابی را هم تا حدود قابل توجهی کاهش دهد.

4.ساخت مدل اطلاعاتی

در گذشته همه مشاوران املاک، فایل‌های خود را به صورت کاغذی جمع‌آوری می‌کردند. حالا اما می‌توان شبکه‌ای کامپیوتری ایجاد کرد که همه به آن دسترسی داشته باشند. در واقع باید یک پایگاه اطلاعاتی واحد ایجاد شود که همه به آن دسترسی داشته باشند. در چنین شرایطی، مشتریان هم می‌توانند با کیفیتی بالاتر به خدمات مربوط به مشاوران املاک دسترسی پیدا کنند.

5.پهپادها

مشاوران املاک در برخی از موارد خاص در کشورهای توسعه‌یافته، از پهپادها برای دریافت تصاویر و ویدیوها از ملک استفاده می‌کنند. این تصاویری که با پهپاد (از بالا) تهیه می‌شود، موقعیت دقیق ملک را به مشتری نشان می‌دهد و به او کمک می‌کند با وضوح و شفافیت بالا، در مورد ملک تصمیم بگیرد. ناگفته نماند که از پهپادها می‌توان برای ارزیابی موقعیت مکانی ملک هم بهره گرفت. علاوه بر این‌ها، می‌توان از پهپادها برای تهیه تصاویری بهتر از داخل ملک هم بهره گرفت.

6.خانه‌های هوشمند

خانه‌هایی که به وسایل هوشمند مجهز شده‌اند با عنوان «خانه هوشمند» شناخته می‌شوند. بزرگ‌ترین مزیت چنین خانه‌هایی است که وقتی صاحب‌خانه در آن حضور ندارد، می‌تواند از راه دور، ابزار و وسایل موجود در خانه را کنترل کند. برای مثال، اگر فردی به تعطیلات رفته باشد و فراموش کرده باشد لامپ‌ها را خاموش کند، می‌تواند این کار را از راه دور انجام دهد. حتی اگر سارقی قدم به داخل این خانه‌ها بگذارد، ابزار هوشمند درون خانه به پلیس اطلاع خواهند داد. هرچند این خانه‌ها بسیار گران‌قیمت به نظر می‌آیند اما واقعیت این است که بسیار رایج شده‌اند و انتظار می‌رود در آینده به امری عادی تبدیل شوند.

دنیای نوآوری‌ها تمامی ندارد. با پیشرفت فناوری، در ابتدای مسیرِ نوآوری‌هایی قرار داریم که می‌توانند کیفیت ارائه خدمات از طرف مشاوران املاک را در صنعت مسکن بهبود ببخشند. در سال جدید میلادی، نوآوری‌هایی که گفته شد، بیشترین تحولات را در این مسیر ایجاد خواهند کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000