تصویر نقدینگی در ۱۴۰۲ ؛ کاهش رشد نقدینگی چه اثری بر بازار مسکن دارد؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۲/۱۱/۰۸
کاهش سرعت رشد نقدینگی از ابتدای امسال امیدها به آرامش در سایر بازارها از جمله بازار مسکن را افزایش داده است. متغیری که اثر مستقیم در تورم دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، تازه‌ترین گزارش‌های بانک مرکزی از وضعیت متغیرهای پولی کشور حاکی از آن است که رشد نقطه به نقطه نقدینگی روند کاهشی داشته است. بنا بر این گزارش، میزان نقدینگی اقتصاد کشور در ابتدای فروردین ماه معادل ۶ هزار و 400 همت بود و در پایان آذر ماه به ۷ هزار و 100 همت رسید.

نکته مهم آنکه براساس داده‌های بانک مرکزی، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی از 33 درصد در فروردین 1402 به کمتر از 27 درصد در شهریورماه رسید که از تحقق اهداف برنامه پولی تنظیم شده دولت دارد.

کنترل رشد نقدینگی به واسطه تاثیر مستقیم در تورم یکی از مهم‌ترین عوامل کند شدن سرعت تورم در بازار مسکن است.

کاهش «رشد نقدینگی» از 33 درصد در ابتدای امسال به زیر 27 درصد در حالی است که بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی و بانکی، کاهش رشد نقدینگی در پایان سال به سطح کمتر از ۲۵درصد و کاهش رشد پایه پولی به کمتر از ۳۰ درصد را هدفگذاری کرده است.

بانک مرکزی در تبیین سیاست‌های کلی خود عنوان کرده که در سال جاری تلاش خود را بر کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها قرار داده تا قابلیت خلق نقدینگی توسط بانک‌ها را کنترل کند. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه رشد نقدینگی کاهش قابل توجهی داشته، بانک مرکزی در این مسیر تاکنون موفق بوده است.

اثر کنترل نقدینگی بر بازار مسکن

ورود نقدینگی به بخش مسکن هم به لحاظ افزایش شدید قیمت و کاهش تقاضای موثر و هم به لحاظ ایجاد نوسان‌های شدید تولید مسکن پیامدهای نامناسبی را باقی می‌گذارد.

از این رو کارشناسان اقتصادی کنترل نقدینگی و به تبع آن تورم را یکی از پارامترهای مهم اثرگذار بر روند بازار مسکن می‌دانند. به گفته آنها در صورتی که این روند کاهشی ادامه‌دار باشد، یکی از بازارهایی که می‌تواند در مدار کاهشی حرکت کند، بازار مسکن است.

آمارهای رسمی نشان می دهد، کاهش سرعت رشد نقدینگی به تدریج تاثیر خود را بر تورم و قیمت مسکن گذاشته به طوریکه از ابتدای تیرماه سرعت تورم در بازار مسکن کاهش پیدا کرده است.

مسکن دنباله‌رو نقدینگی در پایان سال

برخی از کارشناسان اقتصادی با اشاره به روند متغیرهای کلان اقتصادی در چند ماهه اخیر معتقدند بازار مسکن دست کم در چند ماه پیش رو روند آرامی را سپری خواهد کرد.

این گروه از کارشناسان بهبود روند متغیرهای اقتصادی در چندماه گذشته را نشانه ای برای کنترل تورم در سایر بازارهای دارایی از جمله بازار مسکن می دانند و عنوان می کنند: نوسانات در بازار مسکن را تابعی از رشد نقدینگی، وضعیت سایر بازارهای دارایی و انتظارات می دانند و با توجه به برقراری آرامش در این متغیرها، بازار مسکن مسیر کم نوسانی در چندماه آتی خواهد داشت.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000