کارنامه تسهیلات‌دهی ۹ ماهه شبکه بانکی

جزئیات تسهیلات پرداختی به بخش مسکن در شبکه بانکی کشور / خرید مسکن غیرنوساز بیشترین سهم را دارد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۲/۱۱/۰۹
بانک مرکزی جدیدترین داده‌ها از وضعیت تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های مختلف اقتصادی از سوی شبکه بانکی در سه فصل ابتدایی سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد که بخش قابل توجهی مربوط به بخش مسکن است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، آنطور که گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد در ۹ ماه نخست سال جاری، شبکه بانکی مجموعا رقمی بیش از ۳ هزار و ۸۶۱ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت کرده است. مقایسه تسهیلات پرداخت شده با مدت مشابه سال گذشته نشان از افزایش ۲۹ درصدی میزان تسهیلات پرداخت شده به شبکه بانکی دارد.

جزئیات این گزارش حاکی از آن است از مجموع تسهیلات پرداخت شده، بیشترین سهم مربوط به بخش «تامین سرمایه در گردش» بوده که به معنای تلاش بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ وضعیت جاری خود در تولید است.

طبق گزارش بانک مرکزی 62.4 درصد از تسهیلات در ۹ ماهه ابتدایی امسال مربوط به این بخش بوده است. رتبه های دوم و سوم بیشترین تسهیلات پرداخت شده در بازه زمانی مذکور نیز به بخش «ایجاد» و «خرید کالاهای شخصی» مربوط می‌شود. این دو بخش به ترتیب 13.9درصد و 7.4 درصد از تسهیلات پرداخت شده تا پایان آذرماه را به خود اختصاص داده‌اند.

اما یک بخش قابل توجه در لیست تسهیلات پرداخت شده به بخش‌های اقتصادی به بخش مسکن تعلق دارد. چهار ردیف تسهیلاتی به بخش‌های مختلف مسکن ارتباط دارد که شامل بخش‌های «جعاله تعمیر مسکن»، «خرید مسکن غیرنوساز»، «خرید مسکن نوساز» و «ودیعه مسکن» می‌شود. در این میان بیشترین تسهیلات پرداخت شده به بخش مسکن به «خرید مسکن غیر نوساز» اختصاص دارد که از مجموع تسهیلات پرداخت شده توسط شبکه بانکی، سهمی 1.3 درصدی دارد.

چرا خرید مسکن غیرنوساز سهم بیشتری دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر بیشترین تقاضای خرید در بین گروه‌های مختلف سنی آپارتمان‌ها برای خرید، واحدهای مسکونی بیش از پنج سال است. از آنجا که فاصله متوسط قیمت مسکونی با قدرت خرید متقاضیان طی چندسال اخیر بیشتر شده، تسهیلات بانکی به افزایش قدرت خرید متقاضیان برای واحدهای مسکونی غیرنوساز کمک می‌کند. همچنین متقاضیانی که قصد تبدیل به احسن ملک خود را دارند از این نوع تسهیلات استفاده کرده‌اند.

علاوه بر این، تسهیلات خرید مسکن نوساز 0.9 درصد، جعاله تعمیر مسکن 0.6 درصد و وام ودیعه مسکن معادل 0.3 درصد از تسهیلات بانکی را در 9 ماهه امسال به خود اختصاص دادند.

در سه فصل ابتدای امسال در حوزه مسکن، بیش از 48 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید مسکن «غیرنوساز» از سوی شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است. خرید مسکن «نوساز» نیز 35 هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی را در 9 ماهه امسال به خود اختصاص داده است. همچنین متقاضیان حدود 24 هزار و 800 هزار میلیارد تومان تسهیلات جعاله مسکن دریافت کردند که این نوع تسهیلات علاوه بر استفاده برای تعمیرات، برای خرید مسکن نیز به متقاضیان پرداخت می‌شود.

بخشی از گزارش سیاستگذار پولی و بانکی کشور از وضعیت تسهیلات‌دهی به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری اختصاص دارد. به نظر می‌رسد هم راستا با تاکید‌های رییس جمهور و وزیر اقتصاد بر تسهیل وام‌دهی به متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند آوری، سهم خانوار از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در ماه‌های پایانی پاییز نیز افزایش یافته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000