طبق جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران؛

معاملات مسکن رشد کرد/ تورم سالانه کم شد

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۲/۱۱/۲۴
مرکز آمار ایران گزارش جدیدی از وضعیت تحولات قیمتی و معاملاتی بازار مسکن در شهر تهران طی یک ماه ابتدایی زمستان سال جاری منتشر کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن ـ هیبنا، براساس این گزارش متوسط حسابی قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در دی ماه به ۷۷ میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه پایانی پاییز یعنی آذرماه معادل ۲.۲ درصد رشد کرده است. مقایسه تورم ماهانه قیمت مسکن در ابتدای زمستان با پایان پاییز نشان می دهد که اندکی رشد قیمت در این بازار در مناطق ۲۲گانه شهر تهران ثبت شده است.

مطابق با گزارش مرکز آمار تورم ماهانه بازار مسکن در آذرماه معادل ۲.۹ درصد منفی بود. به این ترتیب تورم ماهانه بازار مسکن در دی ماه معادل ۵.۱ درصد نسبت به آذرماه بیشتر شده است.

با این حال وضعیت در بخش تورم نقطه به نقطه بازار مسکن روایتگر پایداری آرامش در این بازار است. جزییات این گزارش نشان می دهد در دی ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن در پایتخت معادل ۴۶.۵ درصد ثبت شده است که نسبت به آذرماه که عدد ۵۷.۵ درصد برای آن ثبت شده بود، بیانگر کاهش سرعت تورم نقطه به نقطه در این بازار است. به عبارت دیگر تورم نقطه به نقطه بازار مسکن در ۳۰ روز ابتدایی آخرین فصل ۱۴۰۲ معادل ۱۱ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

این روند در مورد تورم سالانه بازار مسکن صادق بوده است. بررسی ها نشان می دهد: نرخ تورم سالانه دی ماه ۱۴۰۲ آپارتمان های مسکونی شهر تهران به عدد ۸۲.۸ درصد. رسیده که نسبت به نرخ تورم سالانه در آذرماه معادل ۲.۹ واحد درصد افت داشته است.

در این گزارش متوسط وزنی قیمت فروش هرمترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران نیز در این باز زمانی معادل ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان اعلام شده است. در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین متوسط وزنی قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی مربوط به منطقه یک معادل ۱۶۶ میلیون تومان و کمترین متوسط وزنی قیمت فروش هر مترمربع واحد مسکونی معادل ۴۲ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان متعلق به منطقه ۱۸ اختصاص دارد.


موضوع مرتبط


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000