آمارهای رسمی نشان می دهد؛

شتاب معاملات در دو ماه پایانی سال۱۴۰۲/ ثبت بیش از ۱۲ هزار فقره خرید و فروش در بهمن و اسفند۱۴۰۲

دسته بندی : یادداشت
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
تازه ترین گزارش‌های رسمی از تحولات بازار مسکن نشان از بازگشت نسبی آرامش به این بازار دارد. بنابر گزارش دو مرجع رسمی انتشار گزارش‌های تحولات بازار مسکن، خرید و فروش شتاب گرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در ماه پایانی سال گذشته به 81 میلیون و 440 هزار تومان رسیده است.

در عین حال برخی فعالان بازار مسکن در برخی محلات شهر تهران از تعدیل قیمت¬های پیشنهادی مالکان در یکی دو هفته اخیر خبر می دهند. بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، معاملات مسکن نیز روند افزایشی داشته است به طوری که در طول سال 1402 بیش از 45 هزار و 500 فقره معامله در پایخت به ثبت رسیده که 27 درصد این معاملات معادل بیش از یک چهارم، فقط در دو ماه پایانی بوده است.

مروری بر روند تغییرات قیمتی بازار مسکن طی یکسال گذشته نشان می¬دهد: از ابتدای تابستان تا پایان پاییز 1402_مدتی که گزارش‌های رسمی از تحولات این بازار منتشر شده است_ تقریبا شش ماه افت پیاپی قیمت مسکن – به جز مهرماه که تورم ملکی ماهانه معادل یک درصد مثبت بود – یک خبر مسرت‌بخش برای متفاضیان مسکن به شمار می‌آید.

در عین حال روند رشد قیمت مسکن در ماه¬های بعدی سال 1402 نیز با سرعتی پایین ادامه پیدا کرده است. متوسط افت قیمت مسکن در معاملات شهر تهران طی تیر تا آذرماه سال گذشته ماهانه معادل ۰.۹ درصد بوده و این در حالی است که در شش ماه قبل از این دوره یعنی در فاصله دی ۱۴۰۱ تا خرداد ۱۴۰۲، متوسط تورم ماهانه مسکن ۸.۵ درصد بوده است. به این ترتیب بخشی از رشد قیمت ملک که به دنبال نوسان ارزی سال 1401 رخ داد، طی این ماه¬ها جبران شد.

در واقع قیمت مسکن در دوره شش ماهه اول یعنی از دی پارسال تا خرداد امسال ۵۱.۴ درصد رشد کرد و سپس در دوره شش ماهه دوم از تیر تا آذرماه، در مجموع ۵.۴ درصد عقب‌نشینی کرد. این روندکاهشی در مورد تورم نقطه به نقطه بازار مسکن هم اتفاق افتاده است.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران، در آذرماه سال گذشته تورم نقطه به نقطه واحدهای مسکونی در پایتخت به عدد ۵۷/۵ درصد رسیده که نسبت به تورم نقطه به نقطه در آبان ماه بیش از ۱۱ واحد درصد کاهش داشته است. تحلیلگران و کارشناسان بازار معتقدند این روند یعنی کاهش سرعت تورم در بازار مسکن می‌تواند یک خبر خوب برای این بازار باشد.

فردین یزدانی مدیر گروه بازنگری طرح جامع مسکن در این باره می‌گوید: کاهش سرعت تورم در بازار مسکن می‌تواند خبر خوبی برای متقاضیان این بازار باشد چراکه در صورت ادامه کاهش قیمت، توان خرید متقاضیان تقویت و فاصله بین قدرت خرید آنها و متوسط قیمت مسکن کمتر می‌شود.

او ادامه داد: با افزایش قدرت خرید متقاضیان و بازگشت دوباره آنها به بازار معاملات، بخش مسکن می‌تواند دوباره در کانال رونق قرار بگیرد. به گفته این کارشناس اقتصادی، کنترل نوسانات بازار ارز یکی از عوامل مهم در تغییر مسیر روند تورم در بازار مسکن بوده است.

او تاکید کرد: در صورت رونق گرفتن معاملات مسکن می‌توان انتظار داشت فعالان و سازندگان نیز پروژه‌های ساختمانی جدیدی را کلید بزنند که در نهایت به افزایش عرضه در بازار مسکن کمک می‌کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000