راه عبور از چالش بازار مسکن

دسته بندی : یادداشت
۱۴۰۳/۰۲/۲۶
بررسی ها نشان می دهد: بازار مسکن با یک معادله چندمجهولی در سمت تقاضا مواجه است. مهم -ترین چالش پیش روی متقاضیان در این بازار شکاف میان قدرت خرید و قیمت های موجود است. طی سال های گذشته نیز بزرگترین و مهم ترین ابزار پیش بینی شده برای حمایت از متقاضیان بازار مسکن، سبد تسهیلاتی بانک مسکن بوده که توانسته به اشکال مختلف توان و استطاعت خریداران مسکن را افزایش دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

در این میان اما برخی از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند برای حمایت از متقاضیان بازار مسکن و همینطور تغییر وضعیت در این بخش اقتصادی نیاز است که راهکارهایی از منظر شاخص های اقتصاد کلان اجرایی شود.

از نگاه آنها راهکار عبور از وضعیت فعلی بازار مسکن، یک راهکار چندوجهی است. به این معنی که برای عبور از وضعیت کنونی بازار مسکن و افزایش استطاعت خرید متقاضیان نیاز است که به صورت همزمان یک راهکار چندوجهی که مرحله نخست آن از شاخص های کلان اقتصادی می گذرد، اجرایی شود.

روزبه ظهیری، توسعه گر و فعال صنعت ساختمانی معتقد است: از این منظر برای تغییر وضعیت بازار مسکن باید یک راهکار چندوجهی را پیگیری کرد او وضعیت کنونی بازار مسکن را معلول چندین عامل می داند و به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، می گوید: عامل اصلی روند قیمتی شکل گرفته در بازار مسکن، ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی است.

بنابراین اولین اقدام برای خروج بازار مسکن از این وضعیت آن است که ثبات اقتصادی ایجاد شود. او ادامه می دهد: در مرحله بعدی باید برای تولید و ساخت مسکن جذابیت ایجاد شود. چراکه به نظر می رسد سرمایه به رسمیت شناخته نمی شود. درواقع وقتی یک فرد می خواهد یک فعالیت اقتصادی دارای ریسک انجام دهد باید سود اقتصادی متناسب با آن فعالیت هم درنظر گرفته شود.

او با بیان اینکه نگاه بخشی برای حل مشکلات نمی تواند مسیر درستی باشد، تاکید می کند: الان هر حوزه برای رفع مشکلات خود اقدام می کند در حالی که برای حمایت از بازار مسکن نیاز به حمایت همه جانبه وجود دارد. او در بخش دیگری از صحبت های خود به یکی از راهکارهای مناسب برای تغییر وضعیت در بازار مسکن اشاره می کند.

از نگاه این فعال صنعت ساختمان، روش حمایت از دهک های یک تا سه درآمدی در بازار مسکن حمایت و دخالت مستقیم است. او در توضیح این نگاه خود می گوید: از آنجاکه این سه دهک درآمدی امکان بازپرداخت اقساط را ندارند فقط به شکل حمایت و مداخله مستقیم در قالب اجاره به شرط تملیک می توان از آنها حمایت کرد.

اما برای اقشار متوسط در کنار تغییر شرایط اقتصادی باید روش هایی در جهت توانمندسازی آنها اجرایی کرد. ظهیری پیشنهاد می دهد: استفاده از ابزارهایی همچون اوراق سلف مسکن می تواند به توانمندسازی متقاضیان بازار مسکن کمک کند.

به گفته او این ابزار یکی از بزرگ ترین و موثر ترین روش هاست که می تواند به قدرت خرید در طولانی مدت کمک کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000