پایگاه خبری بانک مسکن گزارش می دهد

ظاهر و باطن آخرین وضعیت طرح مسکن مهر

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۰۶/۲۶
طرح مسکن مهر در «ظاهر» و مطابق آمارهای منعکس کننده میزان پیشرفت فیزیکی پروژه ها، به خط پایان نزدیک شده اما «باطن» طرح، زمان اتمام این پرونده ملی را دست کم، پایان دولت دوازدهم نشان می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، آخرین آمار مربوط به ساخت و سازهای مسکن مهر و میزان پیشرفت فیزیکی پروژه­ های این طرح حکایت از آن دارد که، کار ساخت 96 درصد کل واحدهای مسکونی مهر به پایان رسیده است.

بر اساس اطلاعات رسمی دفتر مجری طرح مسکن مهر در وزارت راه و شهرسازی که جزئیات آن در اختیار پایگاه خبری بانک مسکن قرار گرفته است، در حال حاضر از کل 2 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی مهر، کار ساخت یک میلیون و 965 هزار واحد مسکونی به پایان رسیده به گونه­ ای که با احتساب 110 هزار مسکن مهر فاقد متقاضی، فقط کارگاه­ های ساختمانی مربوط به 90 هزار واحد مسکونی مهر همچنان فعال است. بنابراین در شرایط فعلی، مجموع پروژه­ های ناتمام و در دست ساخت در مسکن مهر ، حدود 4 درصد کل این طرح ارزیابی می­ شود. این آمار، ظاهر طرح مسکن مهر را تصویر می­ کند. در قالب این آمار، تا کنون یک میلیون و 870 هزار واحد مسکونی مهر از یک میلیون و 965 هزار واحد ساخته شده، به افتتاح رسیده­ اند.

اما «باطن» طرح مسکن مهر بیانگر آن است که تعداد واحدهایی که تا کنون «مسکونی» شده ­اند –واحدهایی که خانوارها با دریافت کلید از دولت، در آنها اسکان پیدا کرده ­اند- به مراتب کمتر از آمار واحدهای افتتاحی بوده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر ، با اشاره به نقشه راه دولت دوازدهم برای طرح مسکن مهر اعلام کرد: در دولت، ملاک عمل برای اتمام پرونده طرح مسکن مهر ، صرفاً افتتاح و تحویل واحدها نیست بلکه «تحویل و اسکان» بصورت توام، شرط تحقق اهداف دولت­ های یازدهم و دوازدهم برای تکمیل واقعی طرح مسکن مهر ، تعریف شده است.

بر اساس این گزارش، اگر چه کار ساخت 90 هزار واحد مسکونی ناتمام در طرح مسکن مهر حداکثر تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید اما تبدیل محله های مسکن مهر به مناطق مسکونی به شکل اسکان خانوارها در واحدها، به زمان بیشتری نیاز دارد.

آن طور که احمد اصغری مهرآبادی مجری طرح مسکن مهر و قائم مقام وزیر در این طرح اعلام کرده است، تکمیل محله ­های مسکن مهر علاوه بر تکمیل ساختمان­ها، به همکاری چند وزارتخانه­ ای و تامین اعتبارات لازم برای تامین خدمات روبنایی و زیربنایی در حد تامین استاندارد سرانه ­های خدماتی، نیازمند است.

آنچه طی سال­های اخیر باعث خالی ماندن بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی مهر در پروژه­ های به بهره ­برداری رسیده، شده است به فقر شدید خدمات روبنایی و حتی زیربنایی (آب و برق و گاز و ...) مربوط می­ شود. در حال حاضر حدود 300 هزار واحد مسکونی مهر که کار ساخت آنها به طور کامل به پایان رسیده است، به دلیل نبود یک یا همه خدمات زیربنایی لازم برای افتتاح، امکان بهره ­­برداری رسمی از آنها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، امسال برنامه افتتاح 50 هزار واحد مسکونی مهر در فصل تابستان به مناسبت هفته دولت، در دستور کار دولت قرار گرفت که تا کنون مطابق اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، 35 هزار واحد مسکونی مهر، افتتاح شده است.

صبح امروز در شهر جدید پردیس نیز 2 هزار و 218 واحد مسکونی مهر واقع در فازهای 8 و 11 این شهر، به بهره ­برداری رسمی رسید.

احمد اصغری مهرآبادی، مجری طرح مسکن مهر در وزارت راه و شهرسازی در این مراسم اعلام کرد:‌ با توجه به تاکید ویژه رئیس جمهور مبنی بر تسریع در تکمیل پروژه ­های مسکن مهر ، کار ساخت این خانه­ ها توسط وزارت راه و شهرسازی با جدیت لازم در دست پیگیری و انجام است اما لازم است توجه شود که اتمام ساخت مسکن مهر به معنای پایان پروژه‌های مسکن مهر و بستن این پرونده نیست چرا که ما برای تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در سایت‌ها به حضور و کمک تمامی دستگاه‌های متولی مانند وزارت نیروز، نفت، آموزش و پرورش، کار، تعاون و رفاه اجتماعی و کشور نیاز داریم، از سوی دیگر از سازمان برنامه و بودجه نیز انتظار داریم تا جهت تسریع در فرآیند آماده‌سازی معابر به ما کمک کرده تا بتوانیم هر چه زودتر پروژه‌های آماده را تحویل دهیم. به عنوان نمونه، ما بدون شک برای تکمیل پروژه‌های آماده‌سازی معابر، احداث دیوار حائل و راه‌های دسترسی مناسب و همچنین انجام عملیات محوطه‌ سازی در سایت­ های مسکن مهر در شهر جدید پردیس به حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار فوری و نقد نیاز داریم که امید است با کمک‌های مجلس شورای اسلامی و دولت هرچه زودتر شاهد رفع این مشکلات باشیم.

مهرآبادی افزود: کار ساخت و تکمیل حدود 900 هزار واحد مسکونی مهر در 4 سال فعالیت دولت یازدهم اتفاق افتاد که این حجم کار طی 4 سال اخیر در مقایسه با عمر طرح مسکن مهر ، اقدام کم­سابقه و قابل توجه محسوب می­ شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000