سامانه صیاد در جلسه شورای پول و اعتبار رونمایی شد

بازگشت اعتبار به چک

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۶/۰۶/۲۹
رئیس کل بانک مرکزی در جریان رونمایی از «سامانه صیاد»، با تشکر از شبکه بانکی و دست اندرکاران طراحی این سامانه، اعلام کرد که این سامانه اعتبار را به چک بازمی گرداند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، مراسم رونمایی از سامانه صیاد عصر روز سه شنبه با حضور اعضای شورای پول و اعتبار در ساختمان مرکزی برگزار شد. با رونمایی از لوگو سامانه صیاد عملا گام اجرایی پیاده سازی سامانه یکپارچه چک در کشور برداشته شد. سامانه ای که چهار هدف «ارتقای ضریب امنیتی و اعتباربخشی به برگه چک»، «استاندارد سازی جانمایی مورد نوشتاری و کاهش عملیات تصدی‌گری»، «بررسی صلاحیت دارنده دسته‌ چک از طریق سامانه‌های اعتبارسنجی بانک مرکزی» و «ایجاد شفافیت اطلاعاتی و جلوگیری از سوء استفاده‌های ناشی از تبانی شعب در صدور دسته‌ چک» را دنبال می‌کند.

ولی اله سیف در ابتدای جلسه شورای پول و اعتبار ضمن تشکر از شبکه بانکی و دست اندرکاران طراحی و راه اندازی سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک)، این سامانه را موجب بازگشت اعتبار به چک دانست. به گفته وی، در حال حاضر سالانه به طور متوسط بیش از ۱۲۰میلیون قطعه چک عادی در مبادلات روزانه مردم رد و بدل می شود که ارزش آن بیش از ۶ میلیون میلیارد ریال است. آمار رئیس کل در حالی است که در تیر ماه حدود 1/5 میلیون چک برگشت خورده شده است. سیف ابراز امیدواری کرد که با استقرار سامانه صیاد و رفع مشکلا فعلی چک آبرو و اعتبار به چک باز گردد و شاهد افزایش بکارگیری این ابزار در مبادلات و رونق کسب و کار باشیم.

همچنین ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در تشریح سامانه صیاد گفت: چک‌های قدیمی تا اردیبهشت ماه سال ۹۷، در شبکه بانکی پردازش و پذیرش می‌شوند. بر این اساس، چک های قدیمی (چک های فعلی) تا اردیبهشت 97 کماکان به مانند شرایط کنونی قابلیت نقد شدن در شبکه بین بانکی یا همان کِلِر را دارند. یعنی فرد دارنده چک می تواند آن را به حساب خوابانده و نقد کند. اما از این تاریخ به بعد دیگر چک های قدیمی این قابلیت را نداشته و چک هر بانک صرفا در همان بانک قابل نقد شدن است. این مساله برای کسانی که چک های بلند مدت قبول می کنند می تواند حائز اهمیت باشد.

یکی دیگر از نکات قابل تامل چک های صیاد داشتن شماره یکتا است. شماره یکتا یک شماره منحصر به فرد برای هر برگ چک است. این شماره به گیرنده چک امکان می دهد تا تنها با یک پیامک از میزان اعتبار فرد صادر کننده چک مطلع شود. با پیامک شماره یکتا به شماره ای که اعلام می شود، اطلاعات پایه فرد صادر کننده چک برای گیرنده چک ارسال می شود. هدف از این کار کاهش تنش های ناشی از صدور چک های بلامحل توسط افراد کم اعتبار است. از ویژگی های دیگر دسته چک های سامانه صیاد می توان به حذف نقش شعب بانکی در صدور دسته چک اشاره کرد. در این سامانه دیگر شعب بانکی مرجع صدور دسته چک نیستند. بلکه فرد درخواست کننده دسته چک در از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبار سنجی شده و دسته چک برایش صادر می شود. دسته چک صیاد متحدالشکل بوده و تنها لوگو بانک ها وجه تمایز آنها از یکدیگر است. از سوی دیگر، با راه اندازی سامانه صیاد از سوی بانک مرکزی، از این پس چتر نظارتی نهاد ناظر علاوه بر گردش پولی حاصل از چک، بر جریان اعتباری نیز گسترده می شود.

موضوع ساماندهی وضعیت چک از سال ۱۳۹۴ با طراحی سامانه ملی چکاوک مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفت و در ادامه آن سامانه صیاد با هدف اعتبار سنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادر کننده چک توسط گیرنده آن، استاندارد سازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک توسط بانک مرکزی طراحی شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000