رهگیری رونق زمستانی مسکن از بازار مبادله اوراق تسه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۰/۲۷
اوراق حق‌ تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن با میانگین قیمت ۷۳ هزار و ۱۳۵ تومان در دی ماه مبادله شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، اگر چه آمار دقیق معاملات مسکن در اولین ماه زمستان، هفته آینده توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود، اما گزارش‌های اولیه از میزان معاملات مسکن در دی‌ ماه طی هفته‌های سپری شده، حاکی از بالا ماندن دمای معاملات مسکن با قدری نوسان نسبت به آبان و آذر ماه است.

این در حالی است که میانگین قیمت مبادله اوراق مسکن در بازار فرابورس از ابتدای زمستان تا روز گذشته اندکی بیش از 73 هزار تومان بوده است. هر چند طی 26 روز سپری شده از دی‌ ماه قیمت اوراق مسکن همواره در نوسان بود اما دامنه این نوسان تقریبا در بیشتر نمادهای تسه محدود بود و از حول و حوش سه هزار تومان فراتر نرفت.

ثبات قیمت اوراق تسه موجب شده خریداران مسکن که قصد استفاده از تسهیلات بدون سپرده بانک مسکن را دارند، در فضایی آرام و بدون تنش و تنها در وقت نیاز به بازار مراجعه کنند که این خود در جلوگیری از شکل‌گیری حباب قیمت اوراق نقش داشته است.

بازار گرم معاملات مسکن در زمستان از حجم فروش اوراق حق‌ تقدم تسهیلات مسکن نیز قابل رهگیری است. در حالی که دی ماه سال گذشته، در شرایطی که هنوز زمان سپرده‌گذاری در صندوق پس‌ انداز مسکن یکم با آخرین تغییرات برای دریافت بیشترین سقف تسهیلات هنوز به اتمام نرسیده بود، بیش از 15 هزار فقره آپارتمان طی 30 روز به فروش رسید که بخش زیادی از آنها با استفاده از تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق مسکن تامین مالی شد. با این همه حجم مبادله اوراق در دی ماه سال گذشته به یک میلیون فقره نرسید و حدود 979 هزار و 300 فقره اوراق با میانگین قیمت 75 هزار و 300 تومان به فروش رفت.

اما امسال در حالی که هنوز چند روز تا پایان دی ماه زمان باقی است، تا کنون یک میلیون و 317 هزار فقره اوراق حق‌ تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس مبادله شده که از این رو می‌توان استمرار رونق بازار مسکن در دی ماه را پیش‌بینی کرد.

البته با توجه به تنزل قیمت اوراق مسکن در دی ماه به کمتر از 73 هزار تومان در برخی از نمادها، ممکن است بخشی از خریداران مسکن در بازار شب عید نیز که قرار است طی بهمن و اسفند وارد بازار شوند، از هم‌ اکنون برای خرید اوراق اقدام کرده باشند که در این صورت می‌توان به بازار گرم مسکن در پایان سال نیز امید بست.

نکته قابل توجه در بازار کنونی اوراق این است که بر خلاف رویه غالب، اکنون قیمت تمام 24 نماد مجاز به مبادله در بازار اوراق مسکن هم‌کانال شده و در کانال 73 یا 74 هزار تومان است. این در حالی است که معمولا اوراق نزدیک به زمان انقضا که حدود دو سال قبل منتشر شده‌اند، چند هزار تومان از تازه‌ترین نمادها که از زمان خرید تا استفاده از تسهیلات دو سال یا قدری کمتر مهلت دارند، ارزان‌تر مبادله می‌شوند.

فایده هم‌کانال شدن قیمت تمام اوراق تسه در حال حاضر این است که اگر متقاضیان مسکن تردید دارند بتوانند در بازار شب عید خرید خود را انجام دهند، با خرید نمادهایی که چند ماه تا انقضا مهلت دارد، مانند اوراق منتشر شده در نیمه دوم سال 95، در عین پرداخت کمترین بهای ممکن در حال حاضر، خیالشان از بابت انقضای اوراق در زمان جست‌ و جو آسوده باشد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000