یک اقتصاددان تشریح کرد:

کانون رونق در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۶/۱۱/۲۳
یک اقتصاددان معتقد است: به‌ دلیل تغییرات رشد جمعیتی و کاهش نرخ تشکیل خانوار باید پذیرفت مسکن مانند دو دهه قبل نمی‌تواند از جذابیت برخوردار باشد.
پایگاه خبری بانک مسکن

باید گفت به‌ دلیل آنکه مسکن کالای ناهمگنی است برای آن نمی‌توان حکم کلی داد و برای هر بخش با توجه به مختصاتی که دارد می‌توان تحلیل متناسب ارائه کرد.

داوود سوری اقتصاددان در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، درباره روند بازار مسکن اظهار کرد: بادوام بودن، ناهمگن بودن ماهیت دوگانه مصرفی- سرمایه‌ای، اثر پذیری از محیط اقتصاد کلان و وضعیت سایر بازارها از جمله عواملی است که در بازار باید در نظر گرفت.

به گفته وی دو گانه بودن تقاضا در بازار مسکن به‌ عنوان وجه ممیزه این بازار از سایر بازارها معرفی می‌شود. وی در این باره اینگونه توضیح داد: در بازار مسکن عوامل سمت تقاضا به دو دسته تقسیم می شوند؛ تقاضای واقعی مسکن یا «تقاضای ناشی از نیاز خانوار» و تقاضای سرمایه‌ای یا «تقاضای مسکن برای حفظ ارزش دارایی». از این منظر آنچه تحولات بازار مسکن را از تحولات سایر بخش‌های اقتصادی متفاوت می‌کند و موجب شکل گرفتن الگوی متفاوت تغییر قیمت می‌شود تقاضای سرمایه‌ای مسکن است.

وی ادامه داد: به‌ طور طبیعی در سبد دارایی خانوارها اقلامی با هدف تامین آتیه نگهداری می‌شود. طبیعتا بخشی از پس‌انداز به‌ صورت نقد نگهداری می‌شود و بخشی به‌ صورت دارایی. بسته به رویکرد خانوارها درجه نقدشوندگی این اقلام می‌تواند متفاوت باشد. طلا، ارز، سهام و اوراق بهادار در کنار سپرده‌گذاری بانکی و خرید مسکن از جمله تاکتیک‌های سرمایه‌گذاران و پس‌ اندازکنندگان برای استتار دارایی‌هایشان است.

وی با اشاره به افزایش حجم معاملات طی یک دو ماه اخیر عنوان کرد: باید دید در چه متراژهایی این اتفاق در حال رخ دادن است. برای مثال اگر میان متراژها باشد طبیعی است. چرا که اساسا این نرخ رشد حاصل افت نرخ در سال‌های پیشین است. از طرف دیگر بخش زیادی از تقاضایی که وارد بازار شده اند به دنبال تبدیل به احسن هستند. یعنی خانه های کم متراژ را تبدیل به میان متراژ می کنند. در این بخش طبیعی است که رونق به صورت دوره ای و بسته به سیاست های تسهیلاتی و قدرت خرید مردم وجود داشته باشد. اما به این شکل که املاک تجاری، لوکس و.. رونق معاملاتی و افزایش قیمت داشته باشند آن هم در سطوح گذشته جای بحث دارد.

این اقتصاددان به شرایط جدید بازار مسکن در دوره رونق پیش رو اشاره کرد و افزود: شرط موفقیت سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی ساخت واحدهای مسکونی با سه ویژگی مصرفی، ارزان‌ قیمت و کوچک‌ متراژ است و سرمایه گذاری به شکل قبل جذاب نیست. بر این اساس پیش‌ بینی می‌ کنم بازار مسکن بیشتر به سمت افزایش تقاضای مصرفی و واقعی، سطح کمتر معاملات در مقایسه با دوره‌های قبلی رونق و محافظه‌کاری بیشتر از سوی متقاضیان و فعالان بازار حرکت کند و در واقع با نوعی حرکت سنجیده مخاطبان در بازار مواجه خواهیم بود.

سوری به وضعیت بخش عرضه نیز اشاره کرد و گفت: در بخش عرضه ممکن است بدلیل انباشت و تراکم تقاضا شاهد که برخی با هدف کسب بازدهی به صورت موقت وارد ساخت و ساز شوند اما این حضور محدود به واحدهای میان متراژ است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000